Tuesday, January 10, 2012

Keputusan Di Tangan Siti

Salam.
Jam 1.30 tgh hari semalam, aku ke restoran Sunshine di Subang Parade.
Ada appointment dgn Siti. Nama penuhnya aku tak pasti.

Kat mana kenal Siti?
Baru kenal Siti pada Selasa 3 Jan 2012 yg lalu ketika menguruskan persekolahan
anak2 di IISKD Palm Spring.
Dua org anak Siti juga belajar di sekolah yg sama.

Siti senyum kat aku, aku senyum kat Siti.
Dalam hati aku berkata...Mesti buat MLM atau insurans.
Sebab itu senyum2.
Akhirnya kami bertukar2 business card.
Ohh rupanya seorang leader hebat sebuah MLM popular di
negara ini. Dan aku yakin Siti juga tahu aku buat MLM berdasarkan business card
yg aku serahkan padanya.

Tak sangka pula Siti sms aku ajak berjumpa.
Untuk share pengalaman business...katanya.
Tapi kebetulan aku nak ke Penang hari Sabtu berikutnya tu.
Sebenarnya aku pun tak mahu jumpa Siti.

Dalam hati aku, jika jumpa leader MLM yg masih aktif,
buang masa je.Dia mesti ajak aku join businessnya.
Selalunya pengalaman aku, dia takkan join aku dan aku takkan join dia.
Masing2 dok bercerita hebat sendiri.
last2, semua merasa business dia yg terbaik.
Buang masa.

Aku tak mau perkara sama berulang.
Baik aku gi jumpa prospek yg lain.
Sebab fikiran aku, mestilah Siti nak ajak aku join business dia.
Tentu sekali aku tak mahu.
Dan dia juga pasti tak mahu jika aku ajak join business aku.

Tapi Siti SMS aku lagi Ahad semalam.
Sayangnya aku ada appointment dgn anak2 yg nak
celebrate birthday aku di rumah.

Dan pagi semalam, dia SMS lagi.
Ya, kali ni aku setuju nak berjumpa Siti.
Bagaimanapun anggapan ku masih sama.
Siti pasti mengajak aku join businessnya.

Tetapi telahanku silap sama sekali.
Aku dapat belajar sesuatu dari pengalamanku berjumpa Siti semalam.
Sebab itu kita mesti berkongsi dgn sesiapa saja.
Kena banyak positif dan bersangka baik dgn sesiapa jua.
Jangan bersangka buruk.
Jangan membuat andaian sendiri.
Jangan membuat keputusan utk org lain.

"Kak, Siti sebenarnya sedang mencari yg baru. Peluang baru."
"Siti nak cuba yg lain kak"
"Siti dah penat kak".

Eh kenapa pulak nak cari peluang baru?
Tak dapat income ke? Aku bertanyakan Siti.

Kata Siti...
"Ada kak, Siti dpt maintain every month antara RM5000 hgga RM7000
setiap bulan. Tapi Siti dah penat sangat kak".
"Meetingnya ada pada setiap malam."
"Meeting, meeting dan meeting."
"7 kali seminggu".
"Semua leader mesti hadir tanpa gagal."

"Siti juga mesti jaga 6 line maintain setiap bulan untuk dapat income, jika
"Siti tercicir satu line saja, maka Siti takkan dapat bonusnya."
"Jika nak bonus, Siti kena topup dan keluarkan duit sendiri."
"Siti dah banyak habis duit kak".
"Itu yg Siti nak cari peluang lain yg lebih baik".

Subhanallah...hatiku  bertasbih panjang.
Aku berbisik sendirian...mengapalah aku bersangka bukan2 kepada Siti?
Dan apakah ini yg dinamakan rezeki menyerah diri?
Betapa permohonan dan doaku Engkau kabulkan Ya Allah.

Siti minta aku cerita detail tentang AT 181.
Bagaimana mahu menjana income?
Bagaimana hendak bermula?
Bagaimana dgn modalnya?
kelasnya dan tempatnya.

"Jika Siti join AT181, adakah Siti akan direct bwh Kak Faridah atau
kak Faridah letak dgn upline lain yg Siti tak kenali? Tanya Siti pada aku.
Ya...aku faham maksud Siti.


"Kak, jika akak boleh bimbing Siti, Siti akan tinggalkan yg lama.
"Siti mahu bermula dr kosong."
"Siti dah penat sgt kak".
"Siti dah tak larat".
Aku tunjukkan bukti bonus aku dan bonus2 warga Taipan yg lain.
Yg baru dan yg lama.

Siti bertanya segala2nya pada aku.
Setiap persoalan dr pelbagai sudut aku jelaskan.
Aku faham kehendak Siti.
Alhamdulillah pengalaman selama 9 tahun memberi kelebihan
untukku menjawab segala persoalan yg bermain di fikiran Siti.

"Kak ini rahsia tau."
"Untuk sementara waktu, Siti tak mau sesiapa tau tindakan Siti ini."
"Biarlah rahsia dulu". "Siti mohon maaf kak, Siti harap kak faridah faham".
Dan Siti memohon aku tidak mengambil gambarnya.

Siti berjanji dgn aku untuk hadir Selasa nanti di USJ 9.
Dia akan tinggalkan kelas MLMnya pada Selasa nanti.
Insyaallah moga Siti dapat menghadirkan diri.

Semoga perkongsianku mampu memberi warna baru dlm hidup Siti.
Jika Siti mahu mengorak langkah bersamaku, maka tentu pasti 1000 kali aku
akan menghulur tangan utk membimbingnya.
Apa lagi org sehebat Siti, yg aku kira sudah memahami selok belok dan
jatuh bangunnya dunia MLM.

Dan aku pasti, warna yg lebih indah utk Siti dan untuk ku
juga selepas ini. Aku mengalu2kan kehadiran Siti dan semua org baru
utk turut berjuang bersama AT181.
Akademi Taipan akan membimbing sesiapa saja. Siapa pun anda.
AT 181 pasti tidak akan menghampakan harapan anda.


Anda bagaimana?
Mahu mencari sesuatu yg baru dlm hidup anda?
Mahu mencari peluang?
Beralih bidang? Beralih kerjaya?


Call saya, dan saya hadir ke tempat anda.
Dengar dulu, kemudian buatlah pertimbangan.
Berilah peluang kepada diri kita sendiri.
Jangan berkata TIDAK sebelum mencuba kerana kejayaan itu bukan mustahil.
Jika org lain boleh, anda juga pasti boleh.


CDM Faridah Mohd Ali
Cikgu Dan Mentor
016 2212181




No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.