Thursday, November 17, 2011

Dari Dulu Sampai Hari Ini.



Salam .
Susah nak kata.
Berhadapan dgn org yg nak berjaya tetapi gi tanya org yg gagal.
Lebih buruk, gi tanya orang yg tak tahu menahu tentang apa yg dia nak buat.
Bodoh campur tak cerdik...geram.

"Kak, saya tak jadilah buat, rupanya ramai kawan2 saya yg dah join tapi
tak berjaya pun".

Selalu mentor2 pesan...
Nak berjaya kena tanya orang yg berjaya.
Nak hebat kena berguru dgn org yg hebat.
Nak pandai belajarlah dgn org yg pandai.
Nak wangi, jgn berkawan dgn org yg busuk.
Nak positif, jgn dengar cakap org yg negatif.
Nak senang, jgn bercakap benda yg susah.
Nak fikir boleh, jgn layan fikiran yg rasa tak boleh.
Nak kaya, kena ikut cara org kaya berkerja.

Tetapi yg banyak berlaku, dok gi tanya org yg gagal.
memanglah mereka dah join.
Ada yg masuk tapi tak pernah bergerakpun.
Masuk, dapat bonus pertama, dapat jam, terus lesap tak timbul2.
Barang pun tak usik lagi.

Lepas tu suruh upline tolong jualkan.
Meetingpun tak pernah datang.
Appointmentpun tak pernah buat.
Kelas pengukuhan, seminar bengkel, jauh sekali tak pernahpun hadir.
Kelas produk pun tak pernah tengok.
Uoline telefon pun dah tak berjawab.
CDM call pun tak nak layan.
Habis...macam mana nak berjaya.
Lepas tu dok menyalahkan org lain>

Upline tak betul laa.
Company tipu laa.
CDM tak tolong laa.
Barang tak laku laa.
Minta CDM tolong habiskan laa.
Nak return balik laa.
Company tipu laa.
Panjang lagi laa....bla bla bla.

Kalau setakat dia sorang tak apa laa gak.
Masalahnya dia jadi racun dan meracuni fikiran org lain supaya jangan buat.
"Tak payah laa, nanti kau jadi macam aku gak"
"Nanti diri sendiri yg susah, macam aku ni haa"
"Susah tau, aku dah masuk pun tak ke mananya"
"jgn beranganlah kau nak berjaya, upline je yg kaya"
"Kau bodoh kalau kau masuk, macam aku bodoh tak pikir panjang"
Macam2 lagi laa...bla bla bla.

Sebenarnya buatlah apa pun, jika dok saja,
mana mungkin akan berjaya.
Buatlah apapun bisnes.
Bukalah apapun perniagaan.
Laburlah berapa banyakpun wang.
Berapa baguspun strategi.
Betapa hebatpun company.
Betapa hebatpun produk.
Betapa baguspun upline atau CDM.
Betapa cantik sekali pun marketing plan.
Betapa hebatpun program dan seminar.
Betapa tinggipun motivasi.
Ia tak mungkin akan berjaya jika
kita sendiri tidak bertindak.

Nak duduk saja tapi nak berjaya?
Nak duduk saja tapi nak kaya?
Nak duduk saja tapi duit mahu masuk?
Nak duduk saja tapi nak jadi CDM?
Nak duduk saja tapi bisnes nak berkembang?
Nak duduk saja tapi nak group bergerak?
Nak duduk saja tapi wang bonus masuk tiap2 bulan?

Huhhh...Tak payah ceritalah adik kakak oooiiii.
Tanya budak tak sekolah pun mereka tahu jawapannya.
Tanya orang bodoh pun mereka boleh tahu yg mana betulnya.
Tanya orang tak betul pun mereka pulak yg ketawakan kita
...giler ke org ni?
Aku pun tak giler macam dia.
Bengap nya org ni...kata org giler tu lagi.

Itulah ceritanya...
Minggu lepas ya ya nak.
Minggu lepas ya ya mahu.
Minggu lepas bukan main lagi...inilah strategi yg terbaik yg saya pernah jumpa.
Ya ya lah jugak aku ke hulu ke hilir kutip dokumen
hantar dokumen.
Tunggu dia berjam2 kat ofis siapkan dokumen.
Alih2 gi tanya sepupu dan kawannya dia.
Mereka tu tak buat pun. Tak join pun.
Cuma kawan2 kepada sepupu dan kawan2 kepada kawannya dia yg join.
Join je, tapi tak buat pun.
Masuk je, tapi tak buat pun.

Tak apalah.
Tak nak, nak buat macam mana.
Dah beratus kali aku jumpa org tak nak.
Dah beribu kali aku jumpa org yg geleng kepala.
Dah beratus kali aku jumpa org yg negatif.
Dah beribu kali aku jumpa org yg kata no.
Dah beratus kali aku jumpa org yg sekejap nak sekejap lagi tak nak.
Dah beratus kali aku jumpa org yg hangguk kemudian geleng2 kepala.
Dah beribu kali aku jumpa dgn org yg nak jumpa dgn aku,
kemudian lari lintang pukang dgn aku.
Dah beribu kali aku jumpa org yg nak berjaya tapi dok gi tanya
dgn org yg tak buat apa2.
Dah beratus kali gak aku dengar org kata campany penipu.
Tapi setiap tahun asyik dapat anugerah je Hai O ni.
Dalam dan luar negeri lagi.
Aku dan kawan2 pun tak pernah ditangkap kerana buat
kerja menipu seperti yg mereka katakan itu.
Tak ada lak apa2 laporan polis.

Entahlah.
Gitulah ya.
Cerita2 untuk hari ini.
Kisah2 untuk hari ini.
Pengalaman untuk hari ini.
Pahit manis untuk hari ini.
Suka duka untuk hari ini.
Liku2 untuk hari ini.

Dah lebih 9 tahun mengharungi ini semua.
Dari dulu sampai hari ini.
Tapi aku seronok je sokmo.
Sebab itu boleh bertahan lama.
Happy je.
Org nak ke, org tak nak ke....


DARI DULU SAMPAI HARI INI.
YG PENTING AKU TETAP NAK
AKU TETAP MAHU
AKU SENTIASA NAK.

PINGGAN TAK RETAK NASI TAK DINGIN
ENGKAU TAK NAK, AKUPUN TAK INGIN.
TAPI AKU TETAP INGIN BERNIAGA.
BERNIAGA APA?
HAI O LAAAAAAAA



No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.