Sunday, December 11, 2011

Feng Shui

Tadika Q-dees di BK6 Melodi Kinrara.
Boleh nampak dari jalan besar di sebelah kanan jalan
menuju ke Puncak Jalil.
Rumah aku yg disewakan, dah siap naik  iklan.
Bunnernya aku tengok kat tiang2 lampu kat Bandar Kinrara.
Aku bagi sewa RM3700, aku bayar kat bank hanya RM3200 sahaja.
Dapat pasif income, walaupun tak banyak tetapi rumah aku, orang lain yg bayarkan.
Untungkan!!!

Rumah ni aku beli dgn harga RM647 000 pada awal tahun 2009 dulu,
tapi masa tu
aku tak belajar tentang feng shui.
Tak peduli langsung.
Ramai yg nak beli...hot. Laris sekali, ramai yg call ejen.
Harganya antara RM890 ribu hingga RM950 ribu.

Tapi ramai buyer yg datang tengok kata, feng shuinya tak berapa bagus.
Kerana ada stesen kecil TNB di belakang rumah ni...panas kata mereka.
Nanti rezeki boleh hilang dan penyakitpun senang datang.
Bila Cina datang tengok, mereka nak beli tapi bila sedar,dah tak jadi beli.
Mereka sgt percayakan feng shui.
Hanya kerana stesen TNB, rumah ini belum dapat aku jualkan.
Dari situ aku belajar.

Selepas itu, jika nak beli rumah yg sederhana tinggi,
mesti tengok sedikit tentang unsur feng shuinya.
kalau simpang tak boleh beli, menghadap hutan lebih baik sebab sejuk,
pintu rumah bukan di tengah2 bertentangan pagar,
sebaiknya pintu masuk mesti ke tepi sedikit,
menghadap matahari naik lebih baik berbanding matahari jatuh...ahhh
banyak lagilaa.


Bukan tak ada buyer Melayu dan India datang, mereka berkenan dan berminat nak beli
tetapi banyak yg loan tak lepas.
Pendapatan mereka tak cukup.
Setengah tahun aku bayar rumah ni tanpa dapat dijual.
Aku menanggung bayarannya tanpa ada hasil.

Sehinggalah eejen, Lisa bertemu Mrs Goh dan Mr Goh.
Mereka mencari rumah lot tepi untuk diusahakan sebagai tadika.
Untungnya, Mr Goh dan isteri adalah Cina moden yg tidak percaya kepada unsur feng shui.
Mereka terus bersetuju untuk menyewa.

Inilah agreementnya.
Banyak terma dan syaratnya.
Kontrak sewaannya selama 3 tahun. Dalam tempoh itu aku  boleh menjualnya
kepada org lain
tetapi mesti merujuk kepadanya terlebih dahulu.
Sebenarnya dia sendiri berminat untuk membelinya terus tetapi kerana komitmen untuk
tadika ini, maka modalnya diutamakan dahulu kepada tadika.

Hening Kinrara.
Semasa aku pindah ke Kinrara 6 tahun dahulu, tak banyak lagi kawasan baru.
tetapi selepas itu semakin banyak perumahan baru yg dibina dgn pelbagai nama
yg sungguh bermakna.Nama pun ada feng shuinya.

Awana Kinrara...masih dalam pembinaan.
Tinggi kedudukannya di atas bukit, lebih bagus feng shuinya.
Makin tinggi makin baik.
Hampir siap.Awana ni ialah perumahan jenis banglow dan semi-D.
Harganya semua jutaan.
Tak ada yg ratusan ribu.
Permai Kinrara di BK5.
Semua dah penuh didiami penghuni.
Dulunya hanya kawasan hutan, sekarang semua dah jadi aset
yg bernilai jutaan ringgit.
Beruntunglah sesiapa yg melaburkan wang untuk memiliki hartanah di Bandar Kinrara.
Harganya terus melambung tinggi.
Jangkaan tahun 2012 juga tak terjangkau dek akal, apa lagi apabila siapnya
stesen LRT di Bandar Kinrara.


Baru siap, setengahnya masih belum berpenghuni.
Rumah teres 3 tingkat di Permai Kinrara.
Bukan murah harganya. Ini lebih dari RM800 ribu.

Pengalaman aku beratur pada hari lounching, huh berderetan tiga hari orang berbaris
untuk berebut mendapatkan nombor lot yg terbaik dan feng shui paling bagus.
Mereka upah mat bangla dan mat Indon berbaris di bawah canopy yg dipasang.
Bookingnya saja terus 10% dari harga rumah menggunakan bank draf.
Macam mana nak beli jika hanya bergaji RM4 ribu atau RM5 ribu?
Kalau harganya RM800 ribu, depositnya terus RM80 ribu.
Berpeluh gak org Melayu nak memiliki aset di sini.

Ibu Pejabat Polis Daerah Serdang yg sedang dalam pembinaan
berhampiran BK5 menuju ke BK6.
Trafic light ni baru je beroperasi seminggu ni.
Bandar Kinrara semakin pesat dan padat.
Dan semakin sibuk, kos hidup juga semakin meningkat.

Ini pula Harmony Kinrara.
Semua penuh.
Beratus unit rumah habis dalam masa sehari sahaja.
Di Harmony, semuanya terdiri dari unit rumeh teres.

Damai Kinrara...betul2 depan rumah yg aku diami hari ini.
Lot tepi ni pun harganya lebih RM900 ribu, itu harga 4 tahun lepas.

Semasa aku berpindah dulu, depan rumah aku tu semuanya hutan.
Setahun kemudian, Perumahan Kinrara buka jualan Damai Kinrara.
Sekarang, semuanya penuh. Tetapi sangat cantik.
Aku suka tinggal di Kinrara, banyak kemudahan, aksesnya mudah.
Kinrara di tengah2...nak ke KL pun dekat, nak ke KLIA pun dekat, nak ke utara pun OK.

Masa beli dulu, perkiraan aku ialah rumah yg serba selesa dan lapang.
Mampu milik pastinya.
Berhampiran pula dgn rumah adik aku Hanisah di sini juga.
Juga tak jauh dgn rumah upline aku serta stokis di USJ 9.
Tempatcentredan business aku yg paling penting
Tak pernah pula ku fikir ttg feng shui...
Desiran Kinrara...sedap namanya.
Ini pun baru siap, tetapi hampir penuh didiami penghuni.
Desiran terletak berhampiran BK5.
Rumah aku BK5B.
Kedudukan Desiran tinggi sedikit di atas bukit.
Memang mendesirkan.
Cantik sangat.
Selesa dan banyak kemudahan.
Aku tengok orang Cina, sekali beli rumah di Kinrara sampai 4 atau 5 unit...huh.
kita kata mahal, mereka tetap beli, berebut2 untuk buat pelaburan terbaik.
Sentosa Kinrara, kiranya yg paling terbaru siap di BK5B.
Ke dalam sedikit, tak nampak dari jalan utama.
Tetapi aku tengok dah ada yg mula buat renovation.
Bunner mula naik berceracak...untuk dijual/disewa.
For sale/rent...semuanya laris macam goreng pisang.
Oasis...dah siap.
Berhampiran BK6 bersebelahan  dgn Kinrara Golf Club.
Ini bukan rumah teres, tetapi semuanya lot banglow dan semiD.
Haarganya kini jutaan ringgit.
Kami hampir2 membeli rumah di Oasis ni dua tahun lalu tetapi
tak ada rezeki.

Bandar Kinrara...aku kira akan terus melambung harga hartanahnya.
Melihat kepada banyaknya kemudahan baru yg bertumpu di Kinrara, maka ia dijangka
akan menyamai kesesakan dan kesibukan di USJ.

Tapi bila semakin sesak ni, aku terlintas nak gi cari kawasan yg tenang sedikit.
Kat mana tu?
Pernah gak terfikir nak jual rumah kat Kinrara, dan nak berpindah ke Palm Spring
Mutiara Damansara, Itu pun sebab fikirkan anak2 yg bersekolah di sana.
Kita merancang je. Segalanya mungkin.


No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.