Friday, August 19, 2011

Tidur Dengan Tuah

Malam tadi jam 10.30 malam baru kami sampai rumah.
Alhamdulillah, selesai majlis berbuka puasa anjuran Hai O
di Grand Blue Wave Shah Alam.


Sunyi je rumah.
Aku ketuk pintu bilik Adib, ohh sedang mengaji rupanya.
Tengok bilik Irah, sedang layari internet, buat homework katanya.
Siapkan Islamic Studies katanya.
Tengok bilik Aisyah, laa dah tidur rupanya. selalunya masih dgn buku2nya.
Kat depan katil, berselerak buku2 bacaan Aisyah.
Tapi tidurnya kali ni berteman...aku geli je tengok tapi
itulah Aisyah, ttuah adalah kawan sepermainan.
malam tadi pulak, mendodoikan Tuah sampai Tuah tertidur.
kemudian dgn dia sekali terlena.


Kata Irah, baru je mereka ni lelap. penatlah tu,dah lama bermain.
Diajaknya sekali si Tuah dengar dia bacakan buku cerita untuk binatang tu.
Sampai Tuah terlena.
"Paham ke si Tuah tu?" 
"Entahlah mama, paham kot sebab dia diam je masa Aisyah bacakan tu".

Mulanya Tuah yg terlena, lepas tu dgn Aisyah sekali terlena.
Dua2 sedang dibuai mimpi.
Aku snap lah gambar ni dgn Nikon D90 kesayanganku.
Lucunya tengok...
Seronoklah si Tuah tidur, lena betul.
Apa lak tak lena, aircond mendinginkan suasana.
Tidur atas tilam empuk, berlapikkan confeter tebal, ada pillow lagi.
Selalunya dlm sangkar besi je.

Sedikit pun mereka tak sedar masa aku snap gambar ni.
Bising gak suasana waktu ni sebab
En suami, Adib, Irah dan Homsatun pun masuk jengok sekali, tetapi mereka berdua
terus lena. Langsung tak sedar.

En suami memanggil Tuah untuk dikejutkan supaya tidur dlm sangkar, tp
Tuah buat pura2 tak sedar.
"eh eh binatang ni, nak tidur dlm aircond lah tu".
kata aku.
Matanya dibuka sekejap, lepas tu dikatup semula.

Lepas dipanggilbeberapa kali, baru si Tuah menggeliatkan badannya
"Tuah, bangun. bangun, bangun...masuk tempat tidur sendiri".
Kata Dzul....sebiji macam kejutkan anak.
"Sahur nanti, kejutlah Tuah lagi"
kata aku disambut derai ketawa anak2 yg lain.
Irah lalu mendukongnya lalu dibawa masuk ke sangkarnya kat porch kereta.
"Tuah Tuah, betapa engkau bertuah".
Kata aku.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.