Monday, September 19, 2011

Pergi Bank


Oh sibuknya pagi ni.
Pegi bank semua padat dgn org.
Pegi MBB nak bayar rumah, penuh dgn org.
Masuk public bank nak cashkan cek, ramainya orang Q.
Pergi Bank Islan, nak masukkan duit pun penuh dgn org.

Dulu sebelum aku buat bisness, pergi bank time dapat gaji je.
Dua kali pergi ATM, habis licin.
Keluarkan gaji, bayar rumah, bayar kereta, bayar personal loan, bayar credit card,
bayar van sekolah anak, bayar org gaji, beli barang dapur...habislah.
Yg tinggal duit minyak dan duit dapur je.
Lepas tu tak gi bank lagi, tunggu dapat gaji bulan depan lak.

Tapi aku gi bank tadi, pagi2 lagi aku tengok...
apek2 Cina berseluar pendek datang bawa duit dlm plastik rokrat je,
masukkan duit dlm akaun mereka..
Aku tengok amoi dah tua jalan pun tak kuat mana, masukkan cek berkeping2.
Kat deposit machine pun sama, aku tengok cina2 muda belia, masukkan cek bukan sekeping dua, tapi aku kira sampai 9 keping dimasukkan.
Aku dok tunggu kat belakang dia, sebab tu aku nampak.
Kemudian datang pula perempuan Cina bergaya macam excekutif,
tukar cek cash bukan main tebal duitnya. Puluhan ribu agaknya.

Itulah petunjuk kepada rancaknya business mereka, banyaknya duit mereka,
lajunya perniagaan mereka, pantasnya gerak kerja mereka,
bijaknya mereka rolling duit, rolling modal, banyaknya simpanan mereka.

Mereka terus berniaga.
Mereka tak takut risiko.
Mereka tak menunggu sesiapa.
Mereka terus berusaha.
Mereka terus berusaha.
Mereka sentiasa bertindak.
Mereka terus menyimpan.
Mereka terus membina perniagaan mereka.
Mereka terus membina network mereka.
mereka terus membina kekayaan mereka.
Mereka terus mengaut segala peluang yg ada.
Sebab itu mereka berjaya.



No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.