Sunday, September 18, 2011

Mengira Syiling

Suatu ketika dahulu
aku selalu mengira syiling
aku selalu mengutip syiling anak2ku
aku selalu mengorek syiling tabung anak2ku
aku sering saja mengumpul syiling anak2ku

Itu realiti
apa lagi jika selepas hari raya seperti sekarang
sementara menanti gaji
sementara menunggu gaji keluar
sementara menanti gaji masuk

Itu realiti
kerana wang gaji yg tak cukup
kerana wang gaji yg kecil
kerana banyaknya nak guna wang
kerana banyaknya kegunaan utk raya

Tak ada pilihan
duit raya anakpun aku pinjam dulu
duit tabung anak pun aku korek dulu
hanya untuk belanja seharian

Syukur alhamdulillah
pengalaman kesusahan hidup yg aku sendiri alami
menjadi butiran indah mengubah hidup
menjadi siri manis sepanjang perjalanan kehidupan

Dan aku berjanji
Kesusahan dulu biarlah berlalu
keperitan lama takkan berulang
kesempitan dulu menjadi pengajaran
yg amat berharga dlm meneruskan perjalanan hidup akan datang.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.