Monday, September 20, 2010

Bagaimana Bertahan?

         "Masih buat Hai O atau dah buat yang lain"? Banyak soalan seperti itu singgah diutarakan oleh kawan-kawan lama bila sesekali berjumpa. Ketika perjumpaan Reunion pada Hari Raya yang lalu pun, ada kawan-kawan yang membangkitkan soalan itu kepada ku. "Ya tak mungkin berubah atau beralih arah. Kami sudah hampir lapan tahun bersama syarikat ini, pahit manis suka duka berjuang dalam perniagaan ini, dan tak mungkin berpaling kepada yang lain". Jawab ku pantas. "Eh! macam mana kau boleh bertahan sedemikian lama? Ramai kawan-kawan aku yang dulu buat Hai O, tapi aku tengok dia orang semua pun dah kantoi, dulu pakai Wish tapi dah jual rasanya". Katanya lagi.

          Aku tersenyum. Banyak sekali pandangan dan kata-kata sinis seperti itu kedengaran. Jika ditanya aku, bagaimana aku boleh bertahan sedemikian lama, maka inilah jawapannya.

1. Impian mesti cukup besar.
2. Matlamat mestilah sangat jelas
3. Kemahuan untuk berjaya mesti datang dari dalam diri, bukan kerana orang lain.
4. Mesti keluar daripada zon selesa. Kejayaan tak mungkin hadir dalam keadaan serba selesa.
5. Bersedia untuk menempuh kegagalan sebelum kejayaan datang. Ramai orang mahu berjaya tetapi tidak mahu menempuh kegagalan.
6. Mesti mempunyai mentor yang betul, rapat dengan mentor dan setiap hari mesti berhubung dengan mentor.
7. Wajib menghadiri Meeting/kelas/Business talk anjuran AT181
8. Mesti menghadirkan diri semua seminar dan program yang dianjurkan oleh AT 181
9. Mesti menghadirkan diri semua program yang dianjurkan oleh syarikat seperti Hari Anugerah SM SSM, Diamond Night dan seumpamanya.
10. Fokus hanya kepada AT 181 sahaja.
11. Jangan sekali2 memberi peluang kepada MLM/syarikat lain untuk bercerita kehebatan atau peluang yang ada dalam MLM/syarikat lain. Ringkasnya tutup pintu hati anda kepada yang lain sekiranya anda benar-benar yakin kepada Hai O.
12. Bertukarlah sepenuhnya kepada produk keluaran Hai O dan bukan sekadar menjadikan syarikat ini untuk menjana pendapatan sahaja.
13. Nak berjaya mesti mencari ilmu, nak bertahan juga dengan adanya ilmu.
14. Bekerja sebagai satu pasukan, bukannya berseorangan. bekerjalah dengan semua upline dan semua downline kita. Kejayaan downline adalah kejayaan kita. Kita tak mungkin berjaya sekiranya downline tidak berjaya.
15. Padamkan istilah 'PUTUS ASA' dalam kamus hidup anda.
16. Ketahanan anda akan kekal sampai bila-bila selagi anda berpegang kepada impian anda dan terus beusaha untuk mencapainya.

Saya bersyukur impian saya tak pernah padam, semangat saya tak pernah luntur, harapan saya tak pernah kendur, matlamat saya tak pernah gugur. Ini menjadikan ketahanan saya bersam Hai O dan AT 181 seteguh Gunung Tahan, sekuat Gunung Kinabalu dan mantap seumpama Gunung Everest. Salam ketahanan.
         

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.