Tuesday, September 14, 2010

Plan B Untuk Tambah Fulus

         Laporan TV3 pada hari raya pertama, seluruh negara menyambutnya sederhana. Mungkin juga kerana faktor cuaca. Di sana sini hujan turun pada sebelah petang. Ya, kami di Melor pun hujan turun dengan sangat lebat. Hari raya kedua dan ketiga pun sama, hujan lebat dan angin kencang menyebabkan rancangan nak beraya ke rumah saudara mara dan rakan2 terbantut. Semua memerap di rumah je. Jika nak berjalan, mesti keluar pagi2.

         Tambahan pula kat Kelantan, jangan cakapla kalau musim raya. Dikhabarkan 650 000 kenderaan persendirian dari luar masuk ke negeri ini sempena raya kali ini. Kesesakannya luar biasa, apa lagi hujan lebat pula, dari Machang ke Tanah Merah yang biasanya hanya mengambil masa 25 minit perjalanan dengan kereta, tersangkut hampir 4 jam. Pakai baju raya berkilat labuci penuh atas dan bawah tapi dalam jiwa bergelora...sabarlah banyak2.

          Soal fulus juga menjadi faktor yang menyebabkan raya kali ini tak berapa mulus.kenaikan harga barang keperluan yang melonjak setiap masa menyebabkan kuasa membeli semakin kurang. Dulu beli baju raya dua tiga pasang, kali ini sepasang je. Ada juga yang memakai baju lama tak kurang hanya beli untuk anak2 sahaja. Dulu beli kuih raya bukan main banyak penuh meja, sekarang ala kadar sekadar melengkapkan syarat sahaja. Banyak peniaga juga turut mengeluh, jualan tak seperti tahun2 sebelum ini.

          "Poket meleset"...keluh seorang kenalan. Nilai wang semakin berkurangan. Memanglah kakitangan awam dapat 'duit raya' tetapi itu hanya sebahagian kecil sahaja. Tanpa fulus yang melimpah, raya hanyalah takbir yang sayu dan pilu.

          Sama ada setuju atau pun tidak, kita kena akui bahawa nilai wang semakin menurun. Duit raya jika RM1 bagai tak dipandang langsung. Peminta sedekah pun tak mahu yang kecil, apa lagi anak-anak kita. Paling sedikitpun mesti RM5. Nak kata boros tidak juga, memang gaji kita kecil walaupun bunyi beribu. Tinggal di bandar besar seperti Kuala Lumpur, basic mesti RM5 ribu pendapatan isi rumah. Itu belum selesa lagi malahan masih 'terseksa'. Nak atau tak nak, mesti cari plan B sebagai pendapatan kedua. macam2 boleh buat jika kita sanggup berusaha.

          Kita sangat bertuah, ketika orang lain tercari2 peluang apa nak buat, peluang itu dah ada dalam genggaman kita. Ketika orang lain masih menadah tangan berdoa supaya didatangkan ruang mencari rezeki lebih, kita dah berada di dalamnya. Ketika orang lain masih terkial2 hala tuju nak buat apa, kita dah nampak terang dan jelas. Ketika orang lain masih mencari mentor dan penasihat untuk membimbing mereka, rupa2nya kita sudah mempunyai mentor yang betul untuk menunjuk ajar kita. Ketika orang lain masih pening kepala mencari perniagaan apa nak diceburi yang modal kecil tapi untungnya besar, nah!!! rupanya dah terbentang di depan mata. ketika orang lain membayar ribuan ringgit mencari ilmu untuk berjaya, AT 181 memberikan ilmu secara percuma untuk kita. Apa lagi yang kurang dengan AT 181?

          Beruntungnya kita berada dalam kelompok yang betul, group yang betul, syarikat yang betul, strategi yang betul, mentor yang betul, bimbingan yang betul, produk yang betul....Apa tunggu lagi??? Buatlah betul2.

          Jika masih ada yang merasa susah nak buat dan berjaya dalam AT 181, cubalah gi tanya yang buat busines lain tu susahnya, senangnya, peritnya, modalnya, masanya, cabarannya, pulangannya, untungnya, jaminannya, bimbingannya, mentornya dan bla.. bla.. bla... Tanyalah yang buka restoran, yang buka butik, yang berniaga pasar siang atau pasar malam, yang buka kedai buku, yang buka farmasi, yang buka kedai kain, yang berniaga tudung, yang buka kedai dobi, yang buka francais, yang berniaga air tebu atau jambu, yang buka klinik, yang buka kedai perabot, yang buka kedai elektrik, yang jadi perunding, yang buat insuran, yang buka tadika, yang buat nursery, yang berniaga tender, yang jadi kontraktor atau apa saja perniagaan lain...Susah atau senang??? Jawapannya "tidak ada senang datang dengan senang".

          Memang, nak berjaya susah tetapi KEJAYAAN BERSAMA AT 181 TIDAK MUSTAHIL. Jika orang lain boleh, aku pasti boleh!! Lagi mudah sebab diberi bimbingan percuma, tak perlu memohon lesen, tak perlu bayar deposit sewa kedai, tak perlu pekarja apa lagi membayar sewa tapak atau lot kedai, tak perlu juga nak mengampu bodek seperti perniagaan lain. Masa pula fleksibel, sejam atau dua jam sehari mengikut kemahuan sendiri. Konsepnya pun sangat mudah...'menjayakan orang lain sebelum diri sendiri berjaya'. Bukti kejayaan pula terbentang di depan mata. Antara mahu atau tidak saja. Tanyalah diri sendiri apa yang kita mahukan dalam perniagaan ini??

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.