Friday, September 3, 2010

Cara Membangunkan Kuasa Keyakinan Diri

1. Fikirkan Kejayaan
Jangan sekali-kali memikirkan kegagalan. Walau di mana jua kita berada, mesti katakan "Aku Boleh". Tukarlah pemikiran "Saya gagal" kepada "Saya pasti berjaya". Sentiasa tanaamkan dalam pemikiran anda bahawa "Saya pasti saya setanding dengan orang lain" dan bukannya "Saya tidak ada kelebihan seperti orang lain". Ketika mendapat sesuatu peluang katakan baahawa "Saya akan dapat melakukannya" dan buangkan jauh2 bahawa "Aku tidak mampu melakukannya". Biarkan pemikiran kita disebatikan dan diserasikan dengan ungkapan "Aku pasti boleh, aku pasti berjaya". Ia akan merangsang minda kita supaya membuat sesuatu yg pasti akan membuahkan kejayaan.

2. Tanamkan bahawa "Aku lebih hebat daripada yang aku sangka"
Kita tidak memerlukan ijazah yang bergulung-gulung untuk mencapai impian. Kita tidak meletakkan pelbagai sijil untuk menjadi pemenang malahan kita tidak memerlukan kuasa luar bagi menggapai kehebatan. Orang yang berjaya sebenarnya adalah orang yg sentiasa yakin dan percaya kepada kemampuan dan kebolehan dirinya sendiri. Jangan sekali2 kita membuat keputusan sebelum kita melakukannya. Jangan sekali2 merendahkan keupayaan dan kehebatan diri sendiri.


3. Berfikiran besar
Kejayaan besar akan dicapai oleh fikiran besar. Kehebatan luar biasa dicipta oleh orang yg berfikiran luar  kebiasaan. Pencapaian besar akan dicapai oleh orang yang sanggup melakukan perkara yang orang biasa tidak sanggup melakukannya. Saiz kejayaan kita ditentukan oleh saiz pemikiran kita. Andai matlamatnya kecil, maka hasilnya pasti kecil. Apabila matlamat besar, pasti pencapaiannya besar.


 Ingatlah bahawa matalamat dan impian yg besar biasanya sama sahaja dengan cabaran dan ujian dengan matlamat yg kec

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.