Saturday, August 21, 2010

Kita Mudah Lupa....

           Perjumpaan dengan CDM dan DDM patut diadakan selalu. Betapa kita mudah mudah lupa, mudah leka dan mudah sejuk. Ada waktu dengan tahi ayam pun, kita lebih cepat sejuk berbanding najis ayam itu. Kenapa saya berkata demikian??? Pernahkah anda mendengar dialog perkongsian dengan usahaawan2 hebat di pentas Taipan 181 seperti dialog berikut?

"Saya baru join 8 bulan, jumlah pendapatan terkumpul saya RM80 ribu, Saya rasa begitu gembira dan tidak
menyangka bahawa ia begitu cepat mengubah kehidupan. Dengan pangkat DDM sekarang, saya akan terus berusaha dan bernekad akan muncul sebagai wira baru CDM pd hujung tahun ini."

"Dulu saya seorang kerani, saya tidak percaya kepada MLM kerana pada saya MLM hanya untuk menipu orang. Tetapi rupa2nya ia amat berbeza apabila saya bersama Akademi Taipan 181.Setelah 6 bulan join kumpulan ini bersama Hai O, pendapatan saya sudah mencecah RM48 ribu, terima kasih kepada upline dan CDM saya iaitu bla bla bla........ Inilah peluang terhebat, Hai O yg terbaik, Taipan yg terbaik, saya akan buktikan bahawa saya juga akan menjadi jutawan dalam kumpulan ini. Berjumpa anda di puncak kejayaan".

"Sebelum ini saya sangat fobia dengan MLM, saya tak suka bisnes cari2 orang. biar tak ada duit pun tak apa biar hati bahagia. Tetapi pandangan saya berubah sama sekali setelah anak saya jatuh sakit yg memerlukan saya mencari wang yg banyak dan ketika itulah saya berjumpa Hai O melalui kumpulan Taipan 181. Saya bersyukur setelah setahun dua bulan, saya telah banyak menyelesaikan hutang saya, anak saya pun mampu saya sediakan kos rawatannya. Saya yakin saya akan terus bersama kumpulan ini hingga ke puncak jaya."

" Saya sekolah tak tinggi, kerjapun kilang je, gaji pun tak tinggi juga, tapi saya selalu pelik melihat ada orang boleh pakai kereta mewah, duit banyak dan duduk di rumah besar. Walaupun saya sekolah tak tinggi tetapi impian saya tinggi. Saya terkejut bagai tersedar apabila saya bersama kumpulan Taipan, bahawa persoalan yg sering bersarang dalam fikiran saya macam mana orang boleh kaya rupa2nya jawapan itu ada dalam Taipan 181.Setahun bersama Hai O, kini saya sudahpun memandu BMW5.Series Saya bangga melihat kejayaan bumiputera dalam Taipan 181 dan saya berjanji tidak akan berpaling ke belakang lagi. CDM pasti dalam genggaman saya tidak lama lagi".

       Hakikat sebenarnya tidak ada jalan pintas dan jalan senang untuk berjaya apalagi menjadi kaya raya. Laluan berliku, bukit curam, cerun yg dalam, lautan apai, gunung nan tinggi dan pelbagai onak ranjau harus ditempuhi sebelum benar2 kita mampu berdiri di puncak kejayaan. Malahan menuju ke puncak kejayaan jauh lebih mudah berbanding mempertahankan kejayaan apabila sudah berada di puncak menara kegemilangan yang paling tinggi. Kita mudah lupa...ramai di kalangan penutur dialog2 di atas sudah melalui pelbagai rintangan dan ujian sehingga mampu berjaya pada tahap yg digenggamnya pada ketika itu, tetapi begitu ramai juga yg kecundang sebelum perjuangan selesai. Semangatnya hanya seketika, panasnya hanya sementara, ramai yg tewas di pertengahan jalan ketika mengharungi onak duri. Tiada yg semuanya indah, tiada yg semuanya manis. Adat berjuang, pahit getir itu pasti ada.

              Inilah yg menyebabkan kita mudah lupa apalagi jika kita jarang bergaul rapat dengan orang yg berjaya, tiada mentor, tidak mahu belajar, tidak mahu membetulkan diri, tidak mahu dibimbing dan asyik menyalahkan orang lain. Ucapan berkobar2 entah ke mana menghilang, impian tinggi digantung di pokok mangga depan pagar rumah, hasrat nak menjadi CDM (Crown Diamond Manager) dah bertukar menjadi
CDM (chek dok mahu). Ucapan bersyukur dah bertukar" saya menyesal masuk Hai O" Dulu berterima kasih kepada upline tetapi sekarang dah menyampah dengan upline. Atas pentas nak pakai Mercedes tapi selepas diuji "takpalah pakai wira je pun, sama2 besi juga".

        Kita memang pelupa, mudah lupa, cepat lupa atau buat2 lupa. Perlu sentiasa dibimbing, mesti sentiasa diingatkan, selalu diberikan motivasi. Jika tidak, seorang demi seorang gugur di pertengahan jalan. Bagi yg masih bertahan, teruskan perjuangan anda sampai bila2. Gantunglah impianmu setinggi bintang di langit. Hilang atau bertahan, kitalah yg menentukan bukan orang lain. Hanya anda yg mampu menjadikan diri anda siapa yg anda mahu.... Salam berjumpa lagi.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.