Tuesday, September 28, 2010

Perihal Pandai

       

         Salam, apa khabar sahabat blog sekelian, agak sibuk sehari dua ni. Jadual penuh dengan hal keluarga dan perniagaan. Anak kedua nak pulang semula ke Cairo pada 4 Oktober ini. Adik yang bongsu pula nak berkahwin. Sebagai anak perempuan sulung, banyak tanggungjawab yang terletak di bahuku. Macam2 tugas sedia menanti.

        Jadual dengan AT 181 pun padat dengan pelbagai program. Hari Selasa ada business talk di Mines, semalam jam 5 petang ada perjumpaan CDM di Taipan USJ. Jam 9 malam tadi ada perjumpaan dengan semua DDM. Besok pagi2 nak bertolak ke Kulim berjumpa dengan network di sana selepas sebulan bercuti kerana Ramadan. Mereka dah bersedia nak melangkah semula. Malam hari Rabu kami di Safira Club, aku dah berjanji dengan CDM Fitri.

          Selepas itu terus pulang ke KL kerana pagi Khamis jam 7 pagi, aku terbang ke KB untuk urusan perkahwinan adik bongsu. Hari Jumaat pula aku di Bicara Niaga AT 181 di Tanah Merah. Tak sempat ke Berek 12, aku terus terbang pulang ke KL kerana petang itu juga aku akan bergerak ke Penang untuk menghadiri Program Aroma Terapi Minda di sana. Sebaik selesai ATM di sana, kami akan terus pulang ke KL kerana Ahad 3 Oktober, aku akan bersama AT 181 akan menjayakan pula Seminar Nur Wanita...Kecantikan, Kerjaya Dan Keusahawanan. Fuh...padat jadual.


          Walaupun dah 8 tahun bersama AT 181, aku masih belajar dan terus belajar. Segala pengalaman jatuh bangun memberikan ilmu, pengajaran dan pengalaman yang tiada nilainya. Dengan downline yang baru masuk melangkah pun aku belajar apa lagi dengan downline atau sideline yang dah berjaya. Dengan mentor dan otai pula, tak jemu aku belajar dan bertanya untuk menjadi lebih baik dari semalam.

          Tetapi aku pun  kadang kala hairan apabila melihat gelagat orang-orang tertentu yang merasa dia dah pandai sangat. Seperti yang pernah ku coretkan dalam memori perjalananku...hari ini ingin ku berkongsi dengan rakan2 sekelian. Mudah2an mendapat input untuk diri anda. Ambiklah yang baik, saya bukan pandai, cuma menumpang orang lain untuk menjadi lebih pandai.

          Peri hal pandai dalam MLM....

Tak pandai tak apa, yang paling penting kita mahu belajar sampai pandai dengan orang yang dah pandai.
Bila dah pandai, busines boleh berkembang, network boleh jadi dan menjadi2.Sebab bila kita dah pandai gi demo, pandai bercakap, pandai urus dana, pandai urus dokumen, pandai pergi meeting, pandai pergi transfer duit, pandai pergi maintain dan pandai segala2nya.
Bila kita dah pandai pula, kenalah berkongsi dan bimbing orang yang belum pandai supaya dia pun boleh menjadi pandai macam kita.
Dublikasi kepandaian kita. Nanti lebih ramai yang pandai macam kita, bila dah gitu lebih besar network kita dan lebih banyak duit kita serta lebih ramai yang hebat dalam group kita.

Tapi awas...
Jangan pula rasa dah serba pandai padahal ramai lagi yang lebih pandai daripada kita.
Yang banyak berlaku ialah bila ramai merasa dah serba pandai dan tidak mahu lagi belajar seperti sebelum mereka pandai dahulu.
Bila dan merasa dah terlebih pandai, lagilah bahaya. Kenapa?
Mereka akan menunjuk2 kepandaian mereka.
Banyak yang berlaku, business dulu besar tetapi jatuh dan hancur kemudiannya,bukan kerana mereka tidak pandai tetapi kerana terlebih pandai sehingga tidak mahu mendengar nasihat lalu memandai2.

Ramai juga yang tidak sedar bahawa mereka sebenarnya belumlah pandai sangat.
Sebaik2nya ketepikan rasa yang kita sudah pandai, terus belajar sampai bila2.
Barulah business boleh bertahan, network terus berkembang, kita semakin hebat disegani lagi dihormati.
Salam kasih sayang.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.