Saturday, December 10, 2011

Rumah Baru...Dapat Kunci

Alhamdulillah.
Inilah hasil berniaga dgn Akademi Taipan 181.
Inilah hasil berusaha siang malam dgn Akademi Taipan 181.
Untuk masa depan yg lebih gemilang.

Rumah ke4 yg aku miliki di Bandar Kinrara.
Rumah pertama, yg didiami sekarang.
Harganya dah mencecah RM1Juta.
Dulu masa beli hanya RM500 ribu sahaja.
Rumah yg aku diami sekarang, aku beli dgn En Said Isa, pemilik asalnya
pada tahun 2004. En Said nak berpindah ke Jakarta segera.
Dgn duit bisness lah aku membelinya.
Dia untung hampir RM200 ribu apabila aku beli rumah ini.

Ada gak beberapa org Cina datang tanya, kot2 aku nak jual.
Sebab kata mereka feng shui rumah ni sgt bagus.
Lisa ejen rumah yg aku lantik tu pun nak promote jika aku serius,
dah ada ready buyer katanya.

Yg kedua, aku dah jual setahun lalu.
Teres lot tengah.
Yg ketiga, yg aku sewakan dan dijadikan tadika di Melodi Kinrara.
Baru saja beroperasi, iklan untuk tadika ini, aku tengok bergantungan kat tiang lampu
di bandar Kinrara.
Dan ini yg terbaru.
Baru dapat kuncinya.
Baru siap, berderetan rumah teres Sentosa Kinrara.

Bandar Kinrara, masa kami berpindah ke sini 6 tahun lalu, ia tidaklah sesibuk hari ini.
Tak banyak kawasan baru yg dibuka.
Harganya pun masih boleh tahan.
Aku ingat masa tu, lot tengah masih ada yg berharga RM300 ribu sahaja.
tetapi sekarang, lot tengah semuanya dah RM500 ribu ke atas.
Corner lot jgn kiralah.
Dan harganya dijangka terus melambung2.

 Bandar Kinrara merupakan pelaburan terbaik untuk
mereka yg berminat di dalam pelaburan hartanah.
Harga rumah semakin melambung tinggi.
Apa lagi sejak pasaraya Giant dibuka, banyak deretan kedai baru yg dibuka.
Banyak restoran, kopitiam, kedai buku, kedai dobi, MyMydin, kedai runcit,
7Eleven,kedai hardware pusat tiusyen, pusat pendidikan swasta, tadika taska yg dibuka.
Lot2 banglow di BK6 tumbuh bagai cendawan.
Kondominium dah siap. Pangsapuri turut dibina.
Kini satu lagi projek kondominium sederhana mewah akan dibuka di BK6.
Aku berkira2 gak nak beli tuh.


Tak lama lagi akan dibuka stesen LRT, sambungan dari Bukit Jalil.
Balai Polis baru hampir siap dibina.
Trafic light semakin banyak.
Masjid semakin melimpah ke luar ketika solat Jumaat.
Jem pun makin teruk di awal pagi.
Inilah dia, corner lot.
Baru dapat kunci, tetapi itulah dia, sebelum siap lagi pun dah bertalu2 aku
dapat panggilan...ada yg nak beli, ada yg nak sewa, ada yg nak beli sebelum siap lagi.
Memang macam goreng pisang panas.
Pelbagai ejen hartanah yg cari aku. Laris.
Aku akan jual segera, sebab bayaran bulanannya tinggi.
Semakin lama aku bayar, tanpa dijual, maka semakin kecillah keuntungannya.


Sejak aku tubuhkan Spectra Global Properties Sdn Bhd,
(sebenarnya untuk mengurangkan cukai),
dan aku belajar selok belok bisnes hartanah, baru aku tahu bahawa lokasi
adalah penentu utama untuk mendapat keuntungan.
Malahan lokasi, lokasi dan lokasi masih menduduki faktor paling penting
mengalahkan faktor lain.

Satu lagi ialah feng shui, walaupun org Islam tidak pernah mempedulikannya,
tetapi oleh kerana rumah yg kami beli dan jual ini berharga tinggi,
maka potential buyernya juga adalah yg berbangsa Cina.
Mereka sgt mementingkan feng shui.

Aku pun dah belajar sikit2 ttg feng shui ni.
Bukan percaya sgt tetapi jika nak membuat pelaburan
untuk beli dn jual rumah, aspek itu tak boleh diketepikan.
Hanya org berniaga yg mampu membeli rumah berharga
lebih RM700 ribu ke atas. siapa lagi kalau bukan org Cina.

Corner lot di Bandar Kinrara, macam rumah ni, aku beli dgn harga
RM679 ribu, tetapi harganya dah meningkat hampir RM1 Juta.
Ada yg minta RM930 ribu, ada yg minta RM950 ribu malahan ada yg minta RM1 juta.
Tengoklah, sapa yg letak harga lebih tinggi.
Tapi semua diuruskan oleh Lisa, ejen hartanah yg aku lantik.
Komisyen untuknya 2% daripada harga rumah.
Memang kami dah semakin kenal.
Dia akan urus semua.


Tetapi tak mungkin ini semua berjaya, andainya aku hanya menunggu gaji
sebagai guru 9 tahun lalu.
Apa yg aku dapat hari ini adalah hasil daripada bijak membuat keputusan
dan mengambil peluang yg aku perolehi dlm AT 181.
Syukur pada Allah SWT.

I & P Group.
Perumahan Kinrara Berhad yg bertanggungjawab
membangunkan Bandar Kinrara.
Beg kunci...dah dapat 3 set kunci rumah, juga beberapa alat utk alektrik, alarm dan kunci meter air
serta pagar berelektronik.
Syukur...agreement yg aku tandatangani awal 2010 yg lalu.
Aku mahu lebih ramai yg menjana pendapatan besar
bersama Hai O dan belilah aset seperti yg aku buat.

Pengalaman kejatuhan business ini pada tahun 2005/2006
mengajar aku untuk lebih cermat menguruskan
kewangan ketika mendapat pendapatan besar.
Jangan terlalu boros berbelanja kepada barang tidak perlu.
Sebaliknya berbelanja dgn berhemah, banyakkan simpanan dan melabur.
Carilah peluang untuk menjana pendapatan berganda.
Fokus utama tetap kepada Hai O.
Aku tidak pernah beralih arah, cuma melebarkan sayap kejayaan sahaja.

Kemudian belajarlah supaya kita mampu menjana keuntungan yg lebih besar
melalui pendapatan yg diperolehi.
Wang buat wang.
Wang jana wang.
Pendapatan aktif menjana pendapatan pasif.

Banyakkan membaca buku2 pelaburan hartanah atau menghadiri
seminar hartanah. Kami banyak menghadiri seminar yg dikendalikan oleh Azizi Ali,
Abang Abu dan Shamsuddin Kadir serta beberapa koperat hartanah.
Jangan sayangkan duit untuk mencari ilmu, memanglah seminar mereka mahal,
tetapi ilmu yg diperolehi itu lebih mahal nilainya.


Aku pun belajar dari pengalaman.
Rumah yg aku beli di Bandar Sg Buaya, Rawang sana dah aku jual juga.
tetapi kerana faktor lokasi, aku terpaksa jual dgn harga yg jauh lebih rendah
berbanding dgn harga belian.
Aku beli RM158 000, aku jual dgn harga RM120 000 sahaja.
Tahun lepaslah jualnya.
Rugi kan...tapi tak apalah.
Allah gantikan dgn rezeki di tempat lain pula.
Itulah business namanya, ada untung dan ada rugi.
Dokumen penyerahan kunci dan aduan kerosakan jika ada juga disertakan bersama.
Semua en suami yg uruskan. Aku tak berapa reti benda2 ni semua.
Semua dia yg buat. elektrik, air, pemasangan pagar berelektronik, alarm,
memeriksan kerosakan, kebocoran, keretakan jika ada dll.


Insyaallah, tahun depan aku meletakkan matlamat yg lebih hebat.
Untuk menambahkan portfolio hartanah kami.
Melebarkan sayap kejayaan, keuntungan dan perniagaan dalam bidang ini.
Fokus tahun depan ialah untuk memiliki lebih banyak apartment dan pangsapuri
berharga sederhana bagi disewakan untuk menjana pendapatan pasif.


Walaupun banyak matlamat tahun 2011 tidak terlaksana,
banyak yg tak tertunai kerana cabaran dlm business,
tetapi aku tidak kecewa.
Terus berusaha dan bekerja. terus berjuang bersama akademi ini.
Terus membantu dan membina rakan2 yg masih mahu berjaya
bersama Akademi taipan 181.

Untuk anda semua, percayalah bahawa Hai O bersama AT181
mampu menjadikan kita orang yg sgt berbeza berbanding sebelumnya.
Aku telah menikmatinya.

Tahun baru hijrah 1433 yg baru disambut.
Tahun baru 2012 yg bakal muncul tidak lama lagi.
Bakal menjanjikan dunia yg lebih indah dan bermakna bagi yg percaya
dan yakin kepada Akademi Taipan 181.
Tahun 2011 menabur benih.
Tahun 2012 menuai hasilnya.
Bulan ini tak jadi, bulan depan pasti jadi.
Tahun ini tak jadi, tahun depan pasti jadi.
Tahun ini gagal, tahun depan pasti berjaya.
Yg penting kita tak berhenti berusaha.
Selamat maju jaya.


No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.