Friday, December 30, 2011

Optimis...2012

Selamat Datang 2012
Selalunya org buat azam baru.
Bagi aku setiap hari penuh dgn azam baru.
Setiap saat aku cuba berazam menjadi lebih baik.
Bukan hanya berazam baru pd awal tahun sahaja.

Azamku...
Setiap hari mesti lebih baik dari semalam.
Setiap minggu mesti lebih baik dr minggu sebelumnya.
Setiap bulan mesti lebih baik dr bulan sebelumnya.
Dan setiap tahun ini msti lebih baik dr tahun sebelumnya.

Aku sedar
tahun baru 2012 menanti dgn cabaran yg lebih sengit.
Persaingan semakin hebat.
Dugaan dan ujian yg lebih besar sedia menanti.
Bersediakah kita untuk menempuhnya?

Apapun aku sambut kedatangan
tahun baru 2012
dengan penuh harapan.
Dengan doa yg tidak pernah putus, demi kehidupan yg lebih
sejahtera dan bermakna
untuk kehidupan peribadiku bersama suami
Untuk kehidupan anak2ku
Untuk kehidupan ibu, mak mertua dan adik beradik serta seluruh keluarga tercinta
Juga untuk rakan2 seperjuangan di AT181
Juga tentunya kepada seluruh warga taipan di mana
jua mereka berada.
Juga kepada seluruh saudara seagama.


Aku mahu mengerjakan haji dan umrah lagi
Angkatlah aku dan suami serta anak2 menjadi tetamuMu yg paling istimewa.
Sebagaimana istimewanya Rasulullah SAW di sisiMu.
Itu cita2 yg tak pernah padam.
Walaupun sudah beberapa kali dipilih ke tanah suciMu.

Kembalikan ku kepadaMu dgn kembali dan kematian yg baik.
Mati dlm keadaan yg baik.
Kembali ku menghadapMu dalam redaMu,
reda suamiku dan reda ibu bapaku.
Itu doaku yg tak pernah terlepas setiap kali bersujud padaMu.

Moga aku terus diberi kekuatan untuk menaburkan kebaikan
dan memberikan manfaat kepada orang lain.
Hidup untuk memberi.
Harta dan kekayaan bukanlah matlamat hidup tetapi
memberi segala kebaikan adalah cita2 dalam hidup.
Dan ia pasti lebih bermakna andainya kita mempunyai harta
untuk disebarkongsikan dgn orang lain.
Insyaallah, yg ini aku letakkan harapan melalui
AT 181.

Selamat tinggal tahun 2011.
Ku lalui penuh syukur.
Ku harungi penuh reda.
Ku tempuhi penuh sabar.

Penuh warna warni.
Penuh dgn pelangi.
Penuh suka duka.
Penuh hitam putih.
Penuh dgn pahit manis.
Penuh dgn ranjau berduri.
Penuh dgn jatuh bangun.
Penuh dgn dugaan tak terjaangkau dek akal fikiranku yg terbatas
selama ini.
Penuh cabaran besar dan kecil.

Begitu kerdilnya diri ini.
Begitu terbatasnya ilmu pengetahuanku.
Aku tidak mengetahui, hanya Engkau jua yg mengetahuinya.
Aku tidak mengerti, hanya Engkau yg lebih memahami.
Fikiran ku terbatas, hanya pengetahuanMu yg lebih agung.
Engkau yg menyusunnya.
Engkau yg mengatur segalanya.
Engkau yg merencanakan semuanya.
Engkau yg maha merancang atas segalanya.

Cukup indah bagi yg memahami.
Cukupa manis bagi yg mengerti.
Segalanya  penuh hikmah bagi yg berfikir.

"MAKA NIKMAT TUHAN YANG MANAKAH
LAGI YG HENDAK KAMU DUSTAKAN"
[aR rAHMAN:13]


Tidak Engkau jadikan segalanya bukan sia2.
Aku bersyukur dgn segala nikmatmu
dan aku bersabar dgn segala ujianMu.

"DAN JIKA KAMU MENGHITUNG2 NUKMAT ALLAH,
NESCAYA KAMU TIDAK AKAN DAPAT MENGHITUNGNYA
DAN MENGIRA JUMLAHNYA. SSUNGGUHNYA ALLAH
BENAR2 MAHA PENGAMPUN LAGI MAHA PENYAYANG".
[AN-NAHL:18]

Kesabaran ketika diuji dengan kesusahan
menjadi suatu bahtera besar yg membolehkan aku bertahan
di tengah gelombang air mata dan tsunami kehidupan.
Ia menjadi aku lebih kuat mental dan jiwa.
Lebih pasrah di samping terus berusaha untuk menguatkan diriku.
Tidak gelabah malahan terus tersenyum.
Aku yakin, setiap cabaran akan berlalu pergi.
Apapun cabarannya, sekuat manapun gelombangnya,
ia pasti akan berlalu.

'DAN SUNGGUH AKAN KAMI BERIKAN UJIAN KEPADAMU,
DENGAN SEDIKIT KETAKUTAN, KELAPARAN, KEKURANGAN HARTA,
JIWA DAN BUAH2AN.
DAN BERKANLAH BERITA GEMBIRA KEPADA ORG2
YG SABAR. ORG2 YG APABILA
DITIMPA MUSIBAH, MEREKA MENGUCAPKAN,
'INNALILLAHI WA INNAA ILAIHI RAAJI'UUN.
MEREKA ITULAH YG MENDAPAT KEBERKATAN
YG SEMPURNA DAN RAHMAT DARI TUHAN MEREKA
DAN MEREKA ITULAH ORG2
YG MENDAPAT PETUNJUK".
[al-Baqarah: 155-157].

Bacalah buku
*Bila Allah Menduga Kita
Oleh Syed Alwi Alatas


*Jangan Bersedih
Setelah Kesulitan Pasti Ada Kemudahan
Oleh Dr 'Aidh Bin Abdullah Al-Qarni

* Senyumlah
Apapun Masalahmu Ia Pasti Akan Berlalu
Oleh Syed Alwi Alatas

Insyaallah, aku lebih memahami erti kehidupan ketika dilanda
kesusahan dan keperitan hidup.
Itulah tanda Allah masih mengasihi diri ku.


Penuh optimis...
Tahun baru 2012 ku sambut dgn penuh harapan.
Ku sambut dgn penuh kesyukuran.
Apa lagi setiap kali sambutan Januari dan tahun baru,
ia bermakna bertambah lagi usia kematanganku.
Menginjak ke usia baru yg lebih mendewasakan.
Syukur Ya Allah.





No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.