Wednesday, May 11, 2011

Jenayah Kepada Diri Sendiri


Salam, baru sampai rumah. Selepas solat Asar aku masuk dapur untuk masak sekejap.
Dzul nak makan Sup Ikan Merah. Dah lama tak makan katanya.
Sekejap je aku masak.
Semua bahan pembantu dah siapkan. Aku campak je dalam kuali dan periuk.
20 minit dah siap Sup Ikan Merah, udang goreng, sayur campur,
telur goreng dan sambal belacan.
Selepas solat Maghrib berjemaah, bolehlah makan dengan anak2.

Petang tadi aku ke Semenyih berjumpa seorang prospek, seorang guru 
di salah sebuah sekolah di sana.
Aku berdemo seperti biasa, perkenalkan diri, puji dirinya,
tunjukkan tools, nyatakan terus terang apa yang aku buat, siapa aku dulu,
bukti2 kejayaan ku, kereta, rumah, pendapatan belasan ribu, puluhan ribu, ratusan ribu, gambar2 melancong ke seluruh dunia, aset dan pencapaian serta anugerah
usahawan Wanita Cemerlang 2010.
Semuanya ku tunjukkan.

Apa respondnya?
" Saya percaya, saya yakin kepada Hai O, saya tahu ramai orang telah berjaya
di dalam syarikat ini.
Kawan saya pun ada yang sudah berhenti kerja dalam perniagaan ini
tetapi kak, saya tak yakin kepada diri saya sendiri.
Lagi pun saya dengar ramai juga yang gagal dalam perniagaan ini.
Di sekolah saya pun ada yang gagal. Mereka buat sekerat jalan.
Saya takut saya juga hangat2 tahi ayam.
Saya takut menjadi sebahagian daripada yang gagal itu.
Saya mahu berjaya. Siapalah yang tiada impian seperti yang kak Dah tunjukkan?
Lainlh dengan Kak Dah. saya tengok Kak Dah hebat, pandai bercakap, ada kebolehan sebabtu Kak Dah boleh berjaya.
Saya pun nak berjaya.
Tetapi saya tak bersedia untuk masa ini".

Demikianlah selalunya orang kita.
Takut gagal.
Takut untuk mencuba.
Takut hangat2 tahi ayam.
Takut menjadi sebahagian daripada yang gagal.
Takut untuk memberi peluang kepada diri sendiri.
Takut untuk berimpian.
Rasa diri kekurangan.
Rasa diri tiada kemampuan.
Rasa diri tiada kebolehan.

Belum mencuba dah mengaku tewas.
Belum melangkah dah berundur.
Belum berjuang dah mengaku kalah.

Kita memperkecilkan kebolehan diri sendiri.
Kita memperlekehkan kekuatan diri sendiri.
Kita membataskan potensi diri kita sendiri.
Malahan kita langsung tidak memberi peluang kepada diri kita sendiri.
inilah jenayah paling besar yang kita lakukan kepada diri kita sendiri.
KITA MEMBUNUH KEHEBATAN DIRI KITA SENDIRI.

Marilah kita memberi peluang kepada diri kita yang sangat hebat.
Diri kita makhluk yang terbaik.
Kita makhluk yang terpilih.
Allah menciptakan kita dengan segala kebolehan dan potensi luar biasa.
Kita lebih hebat daripada matahari, bulan, bintang, gunung ganang, bukit bukau,
laut dan lautan, sungai dan tasik, sehala binatang dan haiwan, air,serangga dan parasit.
Malahan kita lebih mulia daripada malaikat, jin, syaitan dan makhluk halus.
Kita saja yang selalu tidak menyedari kehebatan diri kita.

Katakan kepada diri kita
AKU BOLEH!
AKU HEBAT!
AKU PASTI BERJAYA!

Hubungi saya 016 2212181.

2 comments:

Note: Only a member of this blog may post a comment.