Wednesday, September 19, 2012

Jangan Mendesak

Sharing.
Tentang peluang yang kita ada bersama akademi taipan.
Orang tak mau atau orang tak mau, itu tak perlu fikir.
Yang penting kita berkongsilah dengan sesiapa je.

Dua tiga hari lepas, aku dibawa berjumpa dengan Fazli dan isterinya Ain.
Masih muda belia.
Bekerja dengan Simply Siti.
Gajinya boleh tahan, lebih RM8000.
Beliau masih mencari2 pendapatan tambahan.

Beliau pernah terlibat dengan macam2 MLM termasuk lamberger.
Buat sekerat jalan, dah slow katanya.
Tapi dah dapat balik modalnya.
"Kiranya berbaloi la, saya join company tu". Kata Fazli.
Bila aku tanya
"kenapa berhenti buat lamberger?"
Katanya...:Entahlah, upline slow saya pun slow, saya dengarlak kata main skim"
"Saya pun tak faham kak, yang upline saya tu pun dah stop, buat benda lain lak"

Kan bagusnya kita kongsikan ATM.
Orang senior masih ada.
orang lama masih buat lagi.
Otai2 dalam ATM masih aktif berniaga.

Ada yang dah 12 tahun, ada yg dah 10 tahun, 9 tahun, 7 tahun atau 6 tahun, tetapi
mereka masih konsisten membina kejayaan bersama akademi ini.
Tanyalah CDM2 lama seperti CDM Kartini, CDM Kamarudin, CDM Dzul, CDM Kuyah, CDM Yan
atau CDM Siti Rozana Rozar.
Mereka terus buat dan gigih berusaha.
Tak ada istilah berhenti.
Tak ada istilah give up.
Tak ada istilah tak boleh buat.
Tak ada kata dah habis orang.
Tak ada istilah barang tak leh nak jual.
Tak ada istilah, market dah tepu.
Tak ada istilah game over.
Kerana ini bukan money game tetapi benar2 merupakan suatu perniagaan.
Ada urus jual beli.
Ada produk.
Ada modal.
Ada company, ada penjual dan ada pembeli atau pelanggan.


Fazli tetap positif.
Respondnya bagus.
Kawan2nya pun ada yang join business ni.
Katanya nak datang tengok BOP kat Taipan dulu.
Apapun tahniah untuk Fazli dan isteri
kerana memberi peluang untuk diri sendiri.

Mungkin hari ini, Fazli menggelengkan kepalanya kepada akademi Taipan.
Tetapi mungkin pula esok hatinya terbuka untuk bersama akademi ini.
Tugas kita berkongsi saja.
Jangan mendesak atau memaksa.
Tetapi follow up lah.
Bukan mendesak sehingga prospek benci tetapi pujuklah
sehingga prospek jatuh hati.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.