Monday, May 21, 2012

Tak Close Tak Apa...

Dzul baca paper dan buku kat selera cornernya.
Aku gi jumpa prospek.
TQ darling, selalu temankan aku ke mana2.

Petang semalam aku dan Dzul ke AEON Jusco di Wangsa Maju.
Janjinya jam 4 petang tapi jam 5 baru sampai.
Salah jalan. Pada hal dah biasa ke sana.

Buat apa ke sana? Shopping ke?
Buat apa lagi? Demola.
Jumpa prospek la. LOPA la.
Nak cari duit raya banyak2 ni.
Kita dapat duit raya, prospek pun dapat duit raya.
Jika tidak, nanti poket kosong.
Tak balik kampung la jawabnya.
Aku gi bantu Irmi...rakan kongsi baru.
Berjumpa maksunya...kongsikan peluang mengubah hidup.
Detail aku kongsikan tentang G15.
Tentang LOPA.
Tunjukkan segala bukti tentang penglibatan 10 tahun aku dlm business ni.
Langkah demi langkah.


Tapi biasalah, orang baru tak berapa nampak.
Banyak alasan yg diberi.
Sibukla, tak ada masalah, dah ramai yg buatla, tak beranila, hutang dah banyakla,
anak kecik lagila....dan bla bla bla.

So tak close.
Dia tak mahu walaupun dia cakap "tengoklah dulu".
Itu jawapan bagi yg tak mahu.

Apa reaksi kita bila tak close?

Kecewa?
Putus asa?
Marah?
Sedih?
Moyot?
Muka merah padam?
Malu?
Negatif?
Mengaku kalah?
Terasa payah?
Give up?
Hilang selera makan?
Menyesal join AT181
Mengeluh?

Atau terus positif?
Terus senyum?
Menerimanya dgn sabar?
Menganggapnya sebagai laluan untuk berjaya?
Akan memperbaiki cara kita berdemo?
Bersangka baik kepada prospek?
Melayan prospek seperti biasa?
Menerimanya dgn tenang?
Menerima penolakannya?
Terus membina hubungan dgn prospek?
Berjanji untuk follow up?
Mempelawanya datang BOP?
Demo kali kedua?

Ingat...
Jika hari ini prospek menolak peluang yg kita tunjukkan,
tidak bermakna mereka menolak untuk selama2nya.

Ingat...
Follow up jangan sampai prospek benci
tetapi memujuk dengan lembut sehingga prospek jatuh hati.






No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.