Friday, January 7, 2011

Indahnya Ciptaan


Sebenarnya di sebalik berbagai perkara tidak menyenangkan
yang kita rasa dan hadapi setiap hari, ada reka cipta indah yang tidak mampu dilihat dengan mata dan pengetahuan kita yang serba terhad. Hanya mereka yang memiliki mata batin yang tajam boleh mengenali keindahan dan itulah sebabnya mengapa mereka jarang mengeluh, walaupun mereka menghadapi keadaan yang sukar dan berat.

Boleh jadi anda pernah mendengar contoh di bawah ini.
Suatu hari seorang anak bermain di atas lantai, sementara ibunya duduk di atas kerusi sambil menyulam. Anak yang sedang bermain kemudian mengoleh ke arah ibunya sambil memerhatikan apa yang dibuat oleh ibunya. Dia melihat sulaman ibunya dari bawah dan berasa hairan. Dia bertanya kepada ibunya,

"Apa yang sedang ibu lakukan?"

"Ibu sedang menyulam nak". jawab ibunya sambil terus menusukkan jarum dengan benang ke permukaan kain.

"Tapi ibu buat apa?" Anak itu masih bertanya hairan. Sulaman itu kelihatan amat buruk sekali. Hanya benang2 yang tidak tersusun dan tidak menarik untuk dilihat.

Ibunya tersenyum. Lalu memberi isyarat pada anaknya untuk berdiri.

"Berdirilah nak!" Ujar si ibu. "Tengok sulaman ini dari atas sini".

Anak itu berdiri dan menghampiri ibunya. Dia berjalan mendekati ibunya dan melihat sulaman karya ibunya dari atas. Dia berasa terkejut dan kagum dengan keindahannya.

"Begitu indah sulaman ini, wahai ibu. Padahal sulaman itu begitu buruk bila dilihat daripada bawah." Kata anak itu. Ibunya hanya tersenyum sambil membelai kepala si anak.

Itulah contoh kehidupan kita ini. Kita hanya melihat sebahagian dari perbuatanNya dari bawah, maka kita dapati ianya sangat buruk dan tidak menyenangkan. Malah kita juga banyak mengeluh dan menyalahkanNya. Kalau kita boleh bersabar dan berusaha melihatnya dari tempat yang tepat, tentu kita akan memiliki sikap yang berbeza.

Pandangan mata hanya mampu melihat bahagian bawah dari reka cipta yang ada dalam kehidupan ini. Sementara mata hati yang bersih dan dengan pengetahuan yang lurus, kita mampu melihat reka cipta dari bahagian atas. Dan ketika itu kita mampu melihat keindahanNya. Apabila kita mampu melihat keindahan itu, kita tidak akan mengeluh lagi bahkan kita akan merasa kagum pada reka cipta yang indah itu.

Jika kita tidak mampu menggunakan mata hati yang jernih dan tidak memliki pengetahuann yang mencukupi, maka kita akan terus melihatnya dari bawah. Seperti seorang anak yang dipaksa makan ubat pahit oleh ibunya atau disuntik oleh doktor, kita tidak mengetahui apa yang terjadi kepada diri kita ketika itu, kita mula menyangka yang tidak baik dan kita pula menyangka yang buruk terhadapNya.

Dipetik dari buku 'Bila Allah Menduga Kita' tulisan Syed Alwi Alatas.



No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.