Sunday, January 9, 2011

45 Tahun Meniti Hidup

Bonda Pn Hjh. Nik Kalthum Nik Ismail
Ibu yang begitu kuat mendoakan kejayaan anak2nya termasuk aku.
Hingga saat ini, Bonda terus berdoa untuk kesejahteraan dan kemuliaan anak2nya.
Terima kasih Bonda. Semoga Bonda terus bahagia.

Salam kebahagian.
Salam kasih sayang.
Salam kemesraan.

Jam di dinding menunjukkan 1.45 pagi.
Alhamdulilah, waktu sebegini, ketika seisi rumah sudah lena dibuai mimpi, aku masih bersama blogku. Terima kasih kepada rakan2 yang mengirimkan ucapan dan penghargaan atas kelanjutan usiaku.
Terima kasih dan penghargaan yang setinggi2nya.
Aku amat menyenanginya.


Semalam genap 45 tahun usiaku.
Setahun usia berkurang, setahun lagi keupayaan diri makin menghilang. Sedetik itu juga aku mengukur bekalan untuk ku bawa bertemu Ilahi.
Di manakah tempatku?
Terkadang ketakutan datang menyelinap seluruh tubuhku.
Ramai rakan2 seusia sudah kembali ke rahmatullah. Tiga minggu lalu, air mata kesedihan tumpah akibat kehilangan rakan baikku ketika tinggal di Kajang, baru di usia akhir 30an akibat serangan kanser hati. Pergi jua meninggalkan suami dan lima cahaya mata.

Di tengah kesibukan yang tak pernah habis, aku harus bersedia untuk melangkah lebih jauh. Bukan sekadar mempersiapkan diri bagi menghadapi dunia yang semakin mencabar bahkan aku juga harus bersedia andai nafas terhenti pada bila2 masa.
Meski diriku sihat walafiat, tetapi ku melihat.Ada kalanya yang sihat terlebih dahulu pergi menyahut panggilan Ilahi berbanding yang terbaring lesu di perbaringan akibat sakit yang berpanjangan.

Kelahiranku 45 tahun lalu memang dinanti seluruh keluarga.
Sementelah ibu yang ku panggil ma telah melahirkan lima anak lelaki sebelumnya,  maka kelahiran anak perempuan sulung memang
ditunggu2 seluruh ahli keluarga.

Nama Faridah yang bermakna 'yang tunggal atau yang istimewa' diambil sempena nama terbilang Qariah bertaraf antarabangsa yang cemerlang ketika itu iaitu
Pn Hjh. Faridah Mat Saman
agar anak sulung perempuan ini juga mengikut jejak langkah qariah terbilang tersebut.
Bagaimanapun hasrat ayah dan ibu untuk melihat aku menjadi
qariah tidak terlaksana.
Maafkan anakmu.
Kecenderungan dan minatku bukan di sana.
Tetapi sesungguhnya aku amat bersyukur mempunyai ma dan ayah cemerlang yang mendidik kami sebelas beradik sehingga setiap satunya cemerlang dengan kerjaya masing2.

Aku bahagia meniti hidup.
Bukan tidak pernah susah.
Bukan tidak pernah menangis.
Bukan tidak pernah gagal.
Bukan tidak pernah terduduk.
Bukan tidak pernah kecewa.
Bukan tidak pernah terjatuh.
Bukan tidak pernah terluka.
Bukan tidak pernah sakit atau disakiti.
Tetapi sesungguhnya itulah titian hidup.
Itulah
warna warni kehidupan.
Itulah asam garam kehidupan.
Itulah lentara kehidupan.

Segalanya pernah aku lalui.
Segalanya pernah aku harungi.

Segalanya pernah aku tempuhi.

Bahkan sehingga saat ini, kehidupan ini masih terus diuji.
Inilah sunnahnya kehidupan. Jangan mengaku beriman andai kita belum didatangi dengan ujian.

Bersama suami yang begitu kuat mendorong hidup selama 21 tahun melayari kehidupan bersama. Cakapnya tidak banyak. Tetapi dialah pendengar setia. Setiap luahanku didengarnya penuh teliti. Segala masalah pasti diungkap dengan penuh hikmah agar langkahku tidak tersasar dari cahaya Ilahi.
Segala perit hidup kami rasai bersama. Walaupun dia jarang bergelanggang di pentas, tetapi sebagai isteri yang telah 21 tahun hidup bersama, dialah  sebenarnya yang menjulang ku sehingga ke puncak menara jaya.
Terima kasih atas segala kasih sayangmu.
Terima kasih atas segala pengertianmu.
Terima kasih atas segala kesetiaanmu.
Terima kasih atas segala kejujuraanmu.
Terima kasih atas segala pengorbananmu.

Melangkah usia ke angka 45 tahun dan meninggalkan kenangan angka 44 tahun, umpama memetik sekuntum mawar.
Harus berhati2 agar kelopak2nya yang cantik tidak tertanggal dan jari2 halus tidak tercucuk dek duri yang tajam. Selama 45 tahun berlalu, kenangan hidup pasti menyimpan pelbagai memori kehidupan. Kerana itu, tidak akan ku cemari atau merosakkanya saat memulakan tirai usia baru yang lebih matang.

Sebagai seorang wanita yang bergelar hamba, isteri, ibu, anak, pemimpin dan ahli masyarakat....aku mahu semangat seusia lalu terus mekar dan berkembang serta berakar umbi di dalam jiwaku.
Semangat kental mesti terus menyala biarpun usiaku terus bertambah.
Pengalaman walau sepahit mana sekalipun, tidak sekali2 aku biarkan terus tenggelam dengan perasaan, kerana setiap yang buruk pasti ada kebaikannya.Rahmat Allah pasti akan kita perolehi melalui setiap kesilapan dan kesalahan.

Hari ini ketika berada di puncak jaya, aku bernekad untuk terus mencipta kejayaan2 baru yang lebih besar dan bermakna.
Setiap kehidupan ini tidak sekali2 akan disia2kan.
Allah mengajar kita, aku dan seluruh hambanya untuk mensyukuri sesuatu kejadian.
Kerana itu aku tidak sekali2 melihat setiap masalah dan cabaran itu dengan fikiran negatif. Sabar, reda dan berhikmahlah dalam meneliti hidup agar hidup kita lebih sejahtera dan bermakna.

Anak2 ku...Nor Aimi, Mohd Adib, Nor Syahirah dan
Nor Amalin Aisyah menjadi benteng kekuatan semangat untuk aku terus berusaha, bekerja kuat dan membina kejayaan yang lebih besar. Segalanya untuk ku berikan dan tinggalkan yang terbaik untuk mereka selepas aku menutup mata.

"Tinggalkanlah segala yang terbaik untuk anak2mu dan keluargamu, itu lebih baik daripada meninggalkan mereka dalam keadaan meminta2".

Meski aku sering meninggalkan mereka di rumah dan berpergian ke sana sini untuk melebarkan kejayaanku kepada orang lain, sekali2 tidak aku lupa. Hanya sedetik aku tiada di sisi anak2ku, sedetik itulah doaku panjatkan untuk mereka. Kerana aku tahu, dahsyatnya doa ibu dalam mewarnai kejayaan anak2 sebagaimana doa ibu untukku sejak mula ku dilahirkan sehingga kini. Demikian juga doa kutitipkan untuk mereka.

Seluruh Malaysia aku pergi demi melebarkan sayap kejayaan
kepada anak bangsaku sendiri.

Sebaik2 manusia ialah manusia yang mampu memberi manfaat dan kebaikannya kepada kehidupan orang lain.
Syukurlah...tidak sia2 harapan ayah dan bondaku.
Meski aku bukan seorang qariah sebagaimana yang diimpikan keduanya terhadap anak perempuan kesayangan ini, tetapi sesungguhnya aku juga mahu berbakti kepada bangsa dan negaraku.

Selepas memenuhi harapan bonda dan ayahanda untuk melihatku cemerlang dengan gulungan ijazah dambaan semua ketika itu, aku mengikut jejak ayah sebagai seorang pendidik.

Kata2 azimat ayah tercinta Aruah Hj Mohd Ali, yang pernah dianugerahi Tokoh Guru di zaman hayatnya...
"Jadilah guru cemerlang"
"Jadilah guru yang jujur dan ikhlas"
Jadilah guru yang hebat demi melahirkan anak didik yang hebat"

Ayah, harapan dan hasrat ayah telahpun aku tunaikan.
 Kecintaan ku kepada tugas sebagi guru memberikan aku banyak pengertian hidup.
15 tahun lamanya aku bergelanggang di dunia yang penuh warna warni itu. Tetapi maafkan aku ayah.
Akhirnya dunia kecintaan ayah aku tinggalkan jua untuk berpindah ke dunia baru.

Masih bergelar pendidik, guru atau pensyarah tetapi duniaku kini tidak lagi di sekolah dan bilik darjah seperti dulu.
Kini aku bergelanggang di pentas usahawan, mengajar dan membimbing sesiapa jua untuk hidup.
Bukan mengajar mendapat A di dalam Bahasa Melayu, Matematik atau Geografi tetapi membimbing mereka agar berani dan yakin melangkah hidup dalam dunia perniagaan.
Masih lagi mengajar. Lebih mencabar rupanya bidang baru ini kerana ianya juga begitu asing bagi ku dahulu.
Tetapi syukurlah, darah dan semangat kekuatan ayah dan bonda tetap mengalir dalam diri anakmu ini sehingga aku begitu berani melangkaui setiap cabaran dan dugaan yang melintang lalu di hadapanku.
Terima kasih ayah dan bonda.
Syukurlah.
Meski aku bukan Qariah yang mengalunkan ayat2 suciMu,
meski aku bukan Qariah yang mendayu membacakan ayat Al Quranul Karim, namun aku bersyukur kerana setiap kata dan ceramahku juga dinanti2kan oleh rakan kongsiku.

Itulah saja bakti yang mampu aku tinggalkan.
"Harimau mati meninggalkan belang
Negarawan mati meninggalkan nama
Manusia mati meninggalkan jasa.
Dan andainya aku mati nanti, biarlah aku mampu meninggalkan
semangat,  kekentalan hati dan kekuatan jiwa kepada sahabat2ku dalam perjuangan ini.

Tidak sekali2 aku dambakan nama atau glamour kerana ia  akan meranapkan segala pahala kebaikannya.
Moga2 keikhlasan ku terus membakar semangat dan daya juang rakan kongsiku untuk mengubah kehidupan mereka.
Mencari reda Allah di sini dan di sana jua.

Dunia ini terbentang luas dan sangat cantik untuk dinikmati. Belajarlah melihat kebesaran dan keagunganNya dengan merantau berjalan di seluruh pelusuk dunia.
Aku tebarkan setinggi2 kesyukuran atas segala nikmat anugerahMu yang tidak terhitung banyaknya.
Di kala meniti usia baru melangkah ke 45 tahun semalam, aku telah Engkau hantarkan ke hampir 25 destinasi seluruh dunia untuk menyaksikan kehebatan dan keajaiban ciptaanMu yang maha luas. Masyaallah, apa lagi yang mampu aku ungkapkan.
Syukur atas segala nikmat anugerahMu kepadaku.
Rakan2 seperjuangan menjadi 'Teman Sejati' yang sama2 merasai pahit manis dalam perjuangan bersama Akademi Taipan 181.

Tiada kata seindah bahasa. Tiada gambar seindah lukisan untuk aku gambarkan segala perasaan.

Terima kasih atas segala ingatan.
Terima kasih atas segala sokongan.
Terima kasih atas segala pengorbanan.
Terima kasih atas segala komitmen.
Terima kasih atas segala doa dan kekuatan.
Anda semua..."Tidak mungkin ku cari yang lain kecuali terus kekal berjuang bersama sahabat2 kesayangan di Akademi Taipan 181"
Kita pernah jatuh bersama.
Kita pernah bangkit bersama.
Kita rasai hebat bersama.
Kita rasai nikmat kemenangan bersama.
Kita juga pernah terduduk bersama.
Kita pernah menangis dan tertawa bersama.
Segalanya pernah kita tempuhi.
Segalanya pernah kita rasai.
Inilah nikmat bersilaturrahim.
Inilah nikmat bersama dan bersatu.
Yang susah tidak sesusah mana.
Yang payah tidak sesukar mana.
Tidak pahit tidak sekelat mana.
Kerana kita seia sekata sehati dan sejiwa menempuhnya.

Syukurlah.
Indahnya hidup ini.
Manisnya hidup ini.
Meski pahit dan masamnya silih berganti.
Meski susah dan payahnya bertukar ganti.
Namun syukurilah.
Inilah warna warni kehidupan.
Inilah hikmahnya kehidupan.
Segalanya tercipta amat indah dan sempurna atas segala aturanNya
Yang Maha Esa.

Kepada anda semua, terima kasih atas segaalanya.
Salam kasih sayang.
Berjumpa lagi.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.