Thursday, January 20, 2011

Maintain, Sihat dan Bahagia


Tak adalah rahsia sangat.

"CDM, tak penat ke bercakap dua tiga jam?"

"CDM, bila masa CDM rehat? Tak letih ke?"

"Hari ni di Penang, semalam di Kota Bharu, esok di KK, lusa di KL semula!!!" Bila masa CDM berehat?"

Itu antara beberapa soalan yang sering ditanyakan kepada aku bila melihat jadual kerja ku yang padat.

Usia dah 45 tahun ni...aku tak pernah berahsia pun tentang umur.
Ia hanyalah angka.
Yang penting sekali sihat di usia yang macam mana pun.
Tetapi jika nak tahu....

Jangan tinggalkan solat kerana ia sangat memberi kesan kepada jiwa yang tenang dan rohani yang terpelihara.

Hati kena baik...jika marahpun bertempat.
Orang nampak aku macam garang je...tetapi biarlah. Aku tak mampu nak ubah pemberian Allah pada riak wajahku. He he he...dah anugerah tu. Ada banyak kelebihannya wajah yang serius macam aku ni....

Fikiran mesti sentiasa positif.
Ada masalah...cari jalan penyelesaiannya.
Jangan dok fikir benda yang sama berhari2.
Pasti ada jalannya.

Banyakkan bersabar.
Hikmahnya terlalu besar kepada diri dan kehidupan.
Dulu sebelum bersama dalam business ni, aku pun kurang sabar juga.
Tetapi rupanya aku mampu control sabar bila buat business ini.
Aku bukan sekadar dapat wang tetapi dapat up grade diri menjadi lebih baik.
Bila sabar, badan dan jiwa lebih sihat.


Kalau nak tanya rahsia lain...
Alaa..bukan rahsiapun.


Sejak 14 tahun dahulu aku memang banyak mengambil supplement yang mesti aku ambil setiap hari.
Aku makan jenama Amway sejak sekian lama termasuk Double X, Daily, Kalsium Magnesium, Bio C Plus, Protein Powder, EPO,
Lecithin E dan Beta Carotene.

Yang jenama Hai O, aku makan Maharani, Celgynic, Garlic,
Garam Buluh dan Spirulina.
Sekarang baru cuba lactolite pulak.

Aku dengar macam bagus je.
Pendek kata aku berhabis lebih seribu sebulan untuk vitamin sahaja.


Aku juga dengan setia memakai pakaian dalam premium beautiful sejak lebih lapan tahun dahulu tanpa ditukar dengan pakaian dalam lain.
Aku ada lima set beautiful.
Aku memakainya dengan konsisten dari pagi hingga malam.


Bukannya macam orang lain, sekejap pakai lama tak pakai.
"Susahlah, payah nak bukalah, lambatlah, nanti lewat gi kerjalah, leceh nak ke tandaslah, susah nak kancinglah".
Itu antara rungutan yang selalu aku dengar di kalangan wanita yang mempunyai beautiful tetapi hanya digantung dalam almari.
Barang kali keadaan ini membolehkan aku tidak dihinggapi keletihan, kelesuan badan, sakit belakang atau mengalami masalah kegemukan.

Bio Aura tentulah guna. Buat minum, masak, mencuci ikan dan sayur2an semua menggunakan air Bio Aura sejak lima tahun lalu. Air yang diminum mesti cukup sembilan gelas sehari. Jadi aku tidak mengalami masalah kekurangan air. Kulitpun lembab, tidak kering, perpeluhan berlaku sempurna, tiada masalah sembelit atau tidak lawas kerana air yang cukup.

Di bilik mandi pula, aku menggunakan Bio Aura Shower Filter.
Gunakan bersama shampoo rambut dan  body shampoo Hai O.
Femi9 pun aku guna setiap hari.
Mandian terasa lebih segar dan bertenaga.
Lepas mandi, gunalah losyen badan Hai O. Kulit pun tak kering. Jika digigit nyamuk, ia tidak meninggalkan kesan gigitan kerana sifatnya yang melindungi kulit.



Dari segi pemakanan, rasanya aku jenis suka makan juga.
Apa lagi sejak buat Hai O dan berkawan rapat dengan Raja Makan SeMalaya,,,,,CDM kartini dan CDM Kamaruddin.
Dapat boyfriend pun jenis kuat makan.
Tak ada pantang, aku makan semua.
Cuma...aku makan dalam jumlah yang sedikit tetapi kerap.

Bio Zone Food Purifier juga aku guna kat rumah. Ia sangat bagus untuk menyingkirkan bahan cemar. bahan kimia dan sisa kotoran dalam ikan, ayam, daging, sotong, sayur2an dan buah2an juga aku guna sepenuhnya sejak dilancarkan bulan Ogos yang lalu.
Dua unit aku pakai. Satu tak cukup.
Jadi aku dan keluarga makan makanan yang telah dipurifierkan.
Lebih sihat dan lebih selamat.



Senaman??
Sekali sekala je bila free. Bukan bersenam pun cuma joging sekitar rumah pada waktu pagi selepas menghantar anak2 ke sekolah.
Berjalan lebih kurang 30minit hingga satu jam sehari.
Aku buat dua atau tiga kali seminggu, jika free.
Kalau ada urusan, tak buatlah.
Aku berhasrat juga nak masuk kelas aerobik supaya lebih sihat.
Insyaallah, banyak benda nak buat tahun ni.


TV langsung aku tak tengok. Tak ada satupun rancangan TV yang menjadi kegemaranku.


Surat khabarpun aku tak baca sangat kecuali ada berita2 penting. Bukannya anti surat khabar tetapi pada pandangan aku, berita2 yang dimuatkan tidak sangat membina jiwa yang kental dan fikiran yang positif di kalangan masyarakat.
Terlalu banyak kisah karut marut, pembunuhan, rogol, kemalangan, orang hilang, diculik, anak derhaka, berebut harta, pembuangan bayi, anak lari ikut kekasih dan sebagainya. Jika dibaca, aku rasa takut.
Nak memandu sorang pun takut.
Baik aku tak baca.
Tak adalah kolot sangat pun walaupun tak baca paper.
Yang penting poket mesti penuh.


Tetapi membaca buku aku suka.
Hari2 mesti membaca buku.
Setiap minggu mesti membeli buku.
Dalam seminggu aku berusaha menghabiskan dua atau tiga buah buku.
Sebenarnya dulu akupun kurang minat membaca.
Tetapi minat Dzul yang suka membaca membuat aku pun terkena tempias hobinya itu. Tambah2 pula aku sebagai leader MLM.
Ia sangat berguna untuk menambah ilmu, menjadi lebih matang dan membentuk jiwa yang lebih positif.
Membaca sudah menjadi seperti supplement harian untuk aku
sihat dan ceria.
Sekarang beribu juga habis duit membeli buku untuk sebulan untuk kami sekeluarga. Macam2 koleksi ada.
Ada sejarah, ekonomi, kewangan, politik, MLM, motivasi, novel, buku2 Islam, pemikiran2 baru, kitab2 rujukan lama dan lain2.
Kena buat kabinet buku yang baru.
Dah penuh dah kat tingkat atas tu.


Ada lagi tips yang aku boleh kongsi...
Dengan pembantu rumah jangan terlalu cerewet.
Anggap dia macam keluarga kita. Jangan pula terlalu suka memberi arahan itu ini dan merasa mereka buat serba tak kena.
Aku tak ada masalah dengan pembantu rumah.
Barang kali kerana itu, pembantu rumah sebelum ini, Mariani tinggal dengan kami selama lebih lima tahun.
Suedah pula hampir enam tahun.Suedah berhenti kerana nak bersalin selepas berkahwin tiga tahun sebelum itu.
Jika tak mengandung, dia masih nak bekerja dengan aku.

Yang baru ni bernama Homsatun dah setahun lebih.
Mereka happy je.
Alhamdulillah, aku tidak pening dengan pembantu rumah.
Jadi hidup pun seronoklah.


Last...jangan suka bergaduh dengan suami.
Jika aku tahu Dzul marah aku diam je. Lepas tu minta maaflah, sapa yang salah dia yang mengalah. Tak rugi mengalah ni.
Jika aku marah, Dzul pulak yang diam.
Kan bahagia macam tu. Berlebih kurang, jangan berkira, bertolak ansur, faham memahami, saling percaya dan nasihat menasihati.
Kita saling melengkapi.
Dia melengkapi hidup aku dan aku melengkapi hidupnya.

Jangan sekali2 suka mengungkit cerita lama. Paling aku tak suka
Buatlah apa2 pun mesti bersama2. Solat berjemaah, ke masjid bersama2, pergi mengaji pun bersama, keluar makan berdua, pergi shopping bersama, pergi demo pun bersama, jumpa rakan kongsipun  dan semuanya bersama.

Seingat aku, lebih 20 tahun kahwin,
kami jarang sekali bergaduh, apa lagi berlawan cakap.
Baling pinggan mangkuk...masyaallah simpang malaikat 44.
Kalau bermasam muka tu ada lah, tapi sekejap je.
Dzul tak suka aku merajuk. Jadi dia pujuklah cepat2.

Bila bahagia, kita pun senang hatilah.
Hidup pun lebih sihat dan bermakna.
Anak2 pun gembira je.
Rumah adalah syurga untuk kami sekeluarga.



Banyak lagi yang aku boleh kongsikan.
Yang paling penting banyakkan bersyukur dengan apa yang kita ada.
Banyak atau sedikit bersyukurlah dulu dengan segala anugerahNya.
Sabar dan reda menjadi penawar paling mujarab agar jiwa dan hati kita sentiasa merasa bahagia dan gembira.


Salam bahagia
Jumpa lagi.


No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.