Thursday, January 6, 2011

"Aku Ni Pasport Pun Tak Ada"

Ini pasport aku, Dzul dan anak2 sewaktu bercuti ke Singapore
dua minggu lalu.


Jika nak ke luar negara, kita kena ada pasport.

"Aku ni pasport pun tak ada".

Tak pernahpun fikir untuk buat pasport.
Selalunya hanya aku pegang dan urus pasport pembantu rumah je.
Dulu aku tak pernah pun berjalan ke luar negara.
Berjalan di dalam negara pun kerana berkursus.
Selalunya bila bercuti hanya balik ke kampung halaman sendiri.

Sebenarnay aku cemburu juga tengok orang lain berjalan melancong ke luar negara saban tahun.

"Aku ni pasport pun tak ada"


Selalu aku tengok abang sulung yang bekerja PTD...
Namanya Nik Azman .
Seorang pakar ekonomi. Dulu bekerja dengan Bank Dunia.
Sekarang dah JUSA B, selalu berjalan ke luar negara.
Aku tengok gambar2 dia dan keluarga ke USA, London, Jepun, Korea dan lain2. Ada gambar yang pergi belajar, bekerja, berkursus, berseminar, meeting dan berjalan2 makan angin.

"Aku ni pasport pun tak ada."

Begitu juga dengan abang kedua seorang lawyer bertaraf jutawan juga. Aku bangga dengan pencapaian dan kejayaan mereka.
Abangku yang kedua ni namanya Azmi.
Lagi dahsyat aku tengok kehidupannya.
Enam orang anaknya, semua belajar di sekolah bertaraf international. Aku tengok je pasport anak2 saudara aku tu.

"Aku ni pasport pun tak ada".

Kemudian dah tiga orang anaknya di hantar belajar keluar negara
dengan belanja sendiri.
Setiap tahun dua atau tiga kali membawa keluarga bercuti ke London, Paris, New Zealand, Swiss, Australia, Jepun, pergi haji dan umrah pun berkali2.
Wang banyak, aset banyak, buat baik dan kebajikanpun banyak.
Inilah yang mengujakan aku.


"Aku ni pasport pun tak ada".

Begitu juga dulu aku berjiran dengan Mimi waktu menyewa di Kajang.
Dia bekerja dengan sebuah syarikat antarabangsa. Suaminya Jamal, bekerja dengan Petronas. Aku dengar gajinya RM20 ribu sebulan.
Mak ooooi banyaknya..
Mereka selalu bercuti keluar negara.
Bawa mak ayah dan anak2nya sekali. Dia selalu juga bagi souvenir pada aku setiap kali balik dari makan angin ke luar negara. Pergi Jakartala, Bandung la, England la, Amerika Syarikat la, Gold Goast la, dan macam2 tenpatlah. Seronoknya kehidupan mereka.

"Aku ni pasport pun tak ada".

Itulah mereka.

"Aki ni pasport pun tak ada."

Tetapi syukurlah, doaku dikabulkan Allah. Hanya dua bulan selepas join business ni, aku berjaya melayakkan diri ke Shanghai.
Itu destinasi pertamaku.
Alamak!!! punyalah seronok.
Aku pun buatlah pasport antarabangsa.

"Aku dah ada pasport".


Tak terkata.
Tak tergambar dalam hati.
Tak terfikir dalam kepala.
Tak terlintas dalam fikiran.

Rupanya terlalu mudah nak mempunyai pasport untuk berjalan keluar negara bersama syarikat ini.
Lepas Shanghai, aku layak pula mengerjakan umrah kali pertama tahun 2004, Kemudian ke Perth Australia.
Banyak dah destinasi pelancongan percuma yang aku dapat. Layak juga ke Kun Ming, Lake Toba, Beijing tiga kali, Gold Goast, Istambul, Tokyo, Sydney, Dubai, Korea, switzerland, Umrah tiga kali, Paris, Doha, Bergium, Amsterdam, Germany dan lain2. Seronoknya.

"Pasport ku dah renew pun untuk kali kedua.
Dah lapan tahun berniaga ini.
Dah lapan tahun juga memiliki pasport."


Tak perlu jadi PTD.
Tak perlu jadi pakar ekonomi negara.
Tak perlu bekerja dengan Bank Dunia.
Tak perlu jadi JUSA B atau JUSA A.
Tak perlu jadi lawyer.
Tak perlu bekerja dengan  syarikat antarabangsa.
Tak perlu bekerja dengan syarikat gergasi seperti Petronas.

Tawaran percuma yang memang sangat hebat.
Semua orang boleh dapat.

Mungkin ramai yang membaca blog ini seperti aku dulu.
Tak pernah ada pasport dan tak pernah ke luar negara.

Inilah peluangnya.
Kali ini trip percuma datang lagi.
TAWARAN KE HONG KONG.
Rebutlah sungguh2.
Buatlah sungguh2.

Selamat Maju Jaya.
Selamat Berdemo.
Selamat Datang Meeting.
Selamat Berjuang.
Selamat Memiliki Pasport.
Selamat Berjumpa di HONG KONG.





No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.