Wednesday, January 26, 2011

Tiada Yang Terlewat

Tiada istilah terlewat bagi yang mempunyai impian dan kemahuan.
Semuanya datang daripada kemahuan sendiri.

Alhamdulillah, Ahad lalu 23 Januari, aku berpeluang mengikuti Bengkel Penulisan anjuran penulis buku popular,
Saudara Zamri Mohamad di Wangsamaju.
Kagum sekali dengan anak muda yang hebat ini.
Dalam tempoh tiga tahun, telah menulis sebanyak
22 buah buku.
Rupanya banyak buku tulisannya telah menjadi sebahagian daripada koleksi yang ku minati.
Bila balik ke rumah dan meninjau di kabinet buku,dah ada banyak buku tulisannya dalam koleksi ku.
Telah menganjurkan pelbagai seminar dan bengkel penulisan.
Yang terbaru, menghasilkan buku cerita kanak2
'Mencari Pohon Emas'.
Bengkel ini sesuatu yang amat baru bagiku, tetapi menyeronokkan.
Peserta bengkel ini tak ramai,hanya enam orang sahaja termasuk aku. Tetapi ada yang datang dari Melaka, Seremban dan KL. Ada juga yang hadir berdua suami isteri.
Ada juga yang sudah bekerja sebagai wartawan, penulis rencana dan berita tidak kurang yang datang kosong macam aku tetapi mahu memulakan sesuatu dalam bidang penulisan.

Tetapi jika orang lain boleh, kenapa tidak dengan aku?
"Aku tak pandai menulis".
"Aku tidak dikenali".
"Aku tidak mempunyai nama".
"Aku tidak ada bakat untuk menulis".
"Bahasa ku carcamarba".

Inilah ayat2 pembunuh yang sering menggelapkan impian kita.

Aku sedar,,, 6 tahun di sekolah rendah, enam tahun di sekolah menengah,  empat tahun di universiti dan 22 tahun di alam dewasa dan dunia pekerjaaan...hakikatnya setiap hari aku menulis.

Mengapa aku tidak mahu mencuba???
Tiada istilah terlewat bagi yang mahu.
Aku akan bermula.
Sejak 23 Ogos 2010 aku sudah bermula sebagai penulis blog.
Dulu nak buka laptop pun aku takut.
Dulu nak mengguna komputerpun aku buta.
Wah...sekarang setiap hari menulis blog.
Ya, aku bermula dengan apa yang aku ada.
Hanya dari pengalaman.
Mana tahu...daripada mencuba aku boleh menjadi penulis ternama??
Bukan wang matlamatku tetapi aku mahu meninggalkan sesuatu untuk anak cucuku, untuk bangsaku.
Selepas aku tiada nanti, ada khazanah ilmu untuk ditatap oleh generasiku nanti.
Ketika itu mereka mungkin tidak mengenaliku lagi tetapi mereka menatap tulisan peninggalan ku.
Itu saja.

Salam, berjumpa lagi.
Sayang sekali, banyak gambar bersama penulis ini tak boleh nak upload. Entah di mana silapnya.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.