Saturday, August 27, 2011

Duit Raya

Mood raya sesangat.
Nak cerita pasal businesspun, org dah tak ada mood.
Semua dah mood raya, untuk persiapan terakhir.
Sana sini pergi,lagu raya je yg kedengaran.

Semalam  waktu aku hantar waist nipper pada customer kat Kajang,
katanya Rose..."ala faridah, lepas raya jelah cite pasal buat duit ya.
hari ni nak bengkung je dulu".
Gitu pulak, sebelum tu beria2 nak tau pasal business.

Sampul raya...ada dr MBB, ada yg Public Bank, ada dr kedai tayar,
kedai ariani pun ada.

Pagi ni, Aisyah sibuk nak masukkan duit raya.
Biarlah dia buat, rajinnya lain sikit.
irah dan Aimi apa lagi?
He he he...masih berselimut lagi.Pada hal dah jam 8.30 pagi.
Adib dah balik ke Kelantan pagi semalam.
nak balik semua dgn kete, mana boleh masuk.
semua dah besar panjang.
So Adib balik dulu pg semalam.
Lagipun dia dah biasa berjalan sorang, aku pun tak bimbang sgt.

Dah siap2 duit raya, berbahagi rezeki.
menyenangkan hati yg menerima,
tentulah budak2 yg paling excited nak dpt duit raya.
.
nasib baik ada kawan baik kerja MBB.
Pn Aribah, isteri En Rosli.
Aku hello je padanya, jika ada hal2 berkaitan dgn urusan bank.
Nak tukar duit rayapun, minta tolong dia uruskan. Tunggu gi ambik je.
Senang betul ada kawan baik kat bank.
itupun memudahkan pelbagai urusan business gak.
Aisyah je yg nak buat, dia lebih rajin sikit.
Irah dan Aimi buat hal sendiri.
Aimipun baru sampai dr Melaka malam tadi. Masih tido kat biliknya.
Tak cukup tidur kerana siapkan pelbagai assigment.
Bila balik umah, apalagi...tido jelah.

Duit satu hinggit...Jika sekeping budak2 tak mau.
Ala, seringgit je?

Jadi yg ni aku masukkan 4 keping dlm setiap satu sampul.
Utk budak2 kampung yg aku tak kenal.
selalunya dtg bukan nak beraya sangat, tp nak duit raya.
Bagi jelah, peluang utk mereka.Jgn tak bagi.
Masa aku jadi budak dulu pun, macam tu gak.
mengutip je sepanjang musim raya.
Kalau dpt RM50 pada zaman aku, tu kira dah banyak sngat.
membanding2 lagi siapa yg dpt lebih banyak dgn abaang2 dan adik2 aku.
Jika nak banyak, kena rajinlah berjalan ke rumah org.
Lucu gak bila diingat2kan.
wang RM5, dlm tiga ratus aku tukar.
Untuk anak2  sepupu sepapat, sanak saudara, anak2 kawan.
RM10 hinggit utk anak2 sedara aku yg umur 10 tahun ke bawah.
Yg 10 tahun ke atas, RM20 sorang.
aisyah tanya aku..."Utk Aisyah berapa duit rayanya?"
Aku jawab..."tak payah duit raya pun tak apa".
dah habis banyak utk gelang baru, baju baru, tudung baru,  brooch baru,
kasut baru, buku2 baru dan mcm2 lagi".
"ala mama ni, bolehlah duit raya utk Aisyah".
Note RM50,
Duit raya utk ma dan mak mertua ku.
Juga utk nenek yg masih ada sebelah en suami.
Juga mak2 dan ayah2 saudara.

juga  utk anak2 sedara yg dah besar panjang.
Yg dah sekolah menengah, yg dah masuk u dan kolej.
Anak2 sedara aku ramai, maklum 11 org adik beradik aku, semua dah kawin
dan tiada sorangpun yg tak ada anak. Cukup setahun kawin......huwaaaa lahir baby.
yg terbaru, adik bongsu ku Nor, dah selamat bersalin 4 hari lepas.
Bolehlah buat cukur jambul raya nanti.


Ada jg untuk sedekah sebelum raya tiba.
biasanya aku bagi sehari sebelum raya.
Pahala sedekah Ramadan yg paling besar berbanding bulan lain.
Sehari dua sebelum raya, edarkan pada org2 miskin.
Tahun lepas aku edarkan di rumah petempatan semula
setinggan di flat kat Puncak Jalil.
Ramai yg susah kat sana.

Tahun ni aku akan sampaikan pada org2 kampung en suami
di Melor Kota Bharu dan org2 miskin di Tanah Merah, kampung aku.
jadi sehari sebelum raya, make sure dah ada kat kampung.
Masih ramai yg susah dan miskin.
Hidup mereka masih lagi kais pagi makan pagi.

Bukan nak menunjuk. Segalanya kosong jika aku tak ikhlas.
malahan mendapat bala lagi jika aku riak dan takabur.
tetapi motivasi utk rakan2 blog, rakan2 business dan
rakan Taipan agar sama2
berusaha ke arah itu.

Syukurlah pada Allah yg memilih aku utk memberi.
Kena bekerja lebih kuat untuk bertambah kaya supaya
kita mampu memberi dgn lebih banyak kpd fakir dan miskin.
Bukan hanya pada bulan Ramadan tetapi sepanjang masa.
Terlalu amat penting menjadi muslim yg kaya.
hidup bukan hanya utk kita.


Jika fikir utk diri aku je, memang dah lebih dr cukup.
Jgn fikir hidup kita hanya utk kita.
utk anak2 kita, utk pasangan kita shja.
kena fikir juga bahawa kita hidup mesti memberi manfaat kepd org lain.
Banyak membantu org lain.
Banyak memberi utk org lain.
Banyak memberi baru kita menerima.
Maknanya memang kita wajib berusaha utk menjadi kaya.

Kaya yg baik.
Kaya yg pemurah.
Kaya yg tak berkira.
kaya yg beriman.
Kaya yg suka bersedekah.
Kaya yg bertaqwa.

Jumpa lagi.
Yg balik kg hari ini, berhati2 selalu.
Semoga perjalanan anda selamat.
insyallah.





No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.