Thursday, June 16, 2011

Rezeki Menyerah Diri

Alhamdulillah, dah selesai solat sunat Dhuha,doa solat
sunat Dhuha dan membaca AlWaqiah.
Dah jadi amalan.
Anda dah buat?
Dulu akupun liat gak nak buat yang sunat2 ni.
Tetapi apabila aku tahu bahawa Dhuha dan surah AlWaqiah menjadi pembuka pintu rezeki, aku cuba buat dan amalkan selalu.
Hampir setiap hari aku dan hubby buat, buat dan terus buat.
Istiqamah kata ustaz dan ustazah.
Lagipun pagi2 bukan ada kerja pun.
lepas hantar anak ke sekolah, buatlah.
Dua rakat boleh, empat rakaan pun boleh.
Jika rajin buatlah enam hingga 12 rakaat.
Sesudah solat, bacalah doa sunat Dhuha dan surah AlWagiah.
Tak sampai 20 minit pun jika semua sekali...solat, doa dan AlWaqiah.
Buat berterusan,
Alhamdulillah memang sungguh bagai yang disarankan.
Pintu rezeki terbentang terbuka seluas2nya.

Usaha kena usaha gak la.
Mana ada duduk saja boleh jadi kaya.
Bersama Taipan memang dah tepat dah.
Kita berniaga tetapi jika tak usaha mana nak dapat dik oooiii.
Tetapi ada gak yang dah berusaha, dah datang meeting, datang belajar cari ilmu,
duduk dengan mentor, cari prospek, bawa orang datang meeting,
buat demo tetapi rezeki tak dapat gak.
Susah benar.
Apalah dosa kau ya!
Sampai macam tu sekali.

Habis aku ni tak ada dosa ke?
Mana ada le? Bukan maasom macam Nabi.
Di sinilah peranan doa dan bertawakkal kepada Allah.
Nasib, rezeki, jodoh dan maut semuanya dalam tangan Allah.
Dia saja yang maha mengetahui.
Kita kena berusaha sebagaimana yang Dia suruh.
Jika usaha saja solat tidak, mengaji tidak, bersedekah tidak, dengan ibu bapa pulak tak buat baik...memang susahlah rezeki kita.
Ada je masalah.
Duit banyak pun tak senang gak kalau macam ni.

Tetapi syukurlah.
Amalan berterusan memudahkan banyak usaha2 mencari rezeki
Kadang2 aku pun hairan.
Entah dari mana dapat banyak2 rezeki ni?
Allah maha kaya dan Dia mampu memberi kekayaan kepada sesiapa jua yang dikehendakiNya.


Hari2 amalkan bacaan ALWaqiah.
Bukan lama pun baca surahni.
Ia hanya mengandungi 96 ayat.

Tidak ada ayat2 rezeki di dalam surah ini.
Tetapi Rasulullah SAW bersabda
"Barang siapa yang membaca AlWaaqiah setiap malam,dia tidak akan mengalami kemiskinan hidup".

Seorang ulamak pernah berkata
"Apabila surah AlWaqiah dibaca sambil meneliti maknya,
maka ia benar2 mujarab untuk menolak kemiskinan'.

Ulamak yang lain pula berkata
"jika surah AlWaqiah itu dibaca dengan penuh takzim serta penuh penghayatan,
maka kita akan merasa getaran mukjizat yang sangat luar biasa besarnya".

Bacaan dan amalan surah ini membuka pintu agar kita terlepas dari kesempitan hidup,
Kesuntukan wang dan dipermudahkan jalan2 mencari rezeki,
Mari kita pakat2 amalkan semoga rezeki kita mudah masuk lagi diberkati selepas kita berusaha.
Ingat kengkawan...
Tidak sesaat kita hidup kecuali dengan izin Allah SWT.
Tidak RM1 kita akan kita perolehi kecuali dengan pemberian Allah SWT.
Tidak sedikit Allah berikan hidayah kepada kita kecuali dengan pilihanNya sahaja.
Tidak berkasih sayang kita kecuali semuanya dengan rahmat Allah SWT.

Kita kena terus berusaha tanpa jemu.
Tanpa putus asa.
Tanpa mengeluh kesal dengan segala cabaran dan ujian Allah SWT.
Bersyukurlah atas segala nikmat dan kurniaanya yang tidak ternilai.
Diberi sedikit kita bersyukur.
Diberi banyak pun kita bersyukur.
Andai diambil setelah diberipun kita reda dan bersyukur.
Semuanya Dia yang punya.
Bukan hak milik kekal kita.


Aku nak share pengalaman aku selama hampir 9 tahun dalam business ni.
Selepas menjadikan Dhuha dan AlWaqiah sebagai amalan.
Kadang2 aku pun naik hairan dari mana datangnya.
Apa hairan?
Allah tu Maha kaya dan Dia mampu memberi kekayaan kepada sesiapa jua yang dikehendakiNya.

Ini kisah yang aku ingat laa...beberapa contoh je..
Kawan lama terputus hubungan, tiba2 call nak join Hai O.

Dapat panggilan telefon nak join business, entad dari mana, katanya dia berjumpa kad nama
aku kat Gua Musang. sedangkan dia tinggal di Johor.

Aku ke sarawak tempoh hari, berjumpa sorang stranger kat airport.
dia senyum aku pun senyum kat dia.
Rupa2nya dia bekerja di Piutrajaya...dah jadi rakan kongsi.

Suatu hari membeli bunga kat PKNS, menuju ke parking kereta bertembung pula dengan sorang wanita
dia parking kereta sebelah kereta aku.
Aku senyum lalu dia tegur "Cantiknya bunga".
Apa lagi aku minta nombor HP, dia dah jadi rakan kongsi.

Aku gi hospital Colombia masa demam hari tu, berjumpa dengan stranger kat farmasi
waktu ambik ubat. sebelah aku, nampak macam lemah gak rupa2nya dia pun tak sihat.
Aku tegur dia rupanya cikgu kat Puchong ni.
Aku minta HP konon nak tanya pasal tiusyen anak, lepas berjumpa dan cerita, dah jadi downline.
Suatu hari kat Giant, aku sedang pilih kek untuk buat jamuan ada saudara nak datang, ternampak
perempuan ni. Rupanya dia tinggal kat EQuaine Park. Cikgu lah pulak mengajar kat
Cheras.
Minta nombor HP, aku gijempa terus bawa datang Mines, dah jadi rakan kongsi.

Begitu juga pertemuan ku dengan CDM Roshila, CDM kuyah, CDM Norita, CDM Jalilah,
CDM Hasmidar, CDM Mariam,,,semuanya secara kebetulan.
Aku tak kenalpun mereka semua.
Tetapi rezeki Allah datang tanpa diduga.

Masa aku balik haji tahun 2009 hari tu, Bandar Kinrara call aku kata ada dua buah unit teres yang customer reject dan satu lagi lak, loan bank tak lepas.
"Datang lah Puan, jika berminat boleh beli. Di sini bagus punya untuk buat pelaburan".
Aku segera ke sana.
Tak fikir panjang terus aku buat keputusan untuk beli kedua2 unit tersebut.
Suatu lot tepi berharga RM647 ribu dan satu lagi intermediate lot berharga RM525 ribu.
Masyaallah rezeki Allah datang tanpa diduga juga.
Selepas rumah itu siap dan aku dipanggil mengambil kuncinya di ofis tersebut...
"Puan, kenapa Puan belum ambik lagi cek rebate ni.
Dah nak luput tarikh ni, Puan je yang belum ambik cek rebate ni, customer lain dah lama ambik".
Aku terperanjat..."Haah, ada rebate ke? Tak tau pun. Berapa jumlah rebatenya?
Kata kerani tu, "Satu unit rebatenya RM50 000.
So Puan akan dapat RM100 000".

Masyaallah. beristighfar panjang aku dan suami.
Rezeki menyerah diri.
Hadiah dari Allah selepas balik haji datang tanpa diduga.
Menyerah datang ke riba.Syukur padaMu ya Allah.

Banyak lagi kisah2 dan pengalaman mendapat rezeki tidak tersangka.
Barang kali inilah rahmat di sebalik sering mengamalkan
Solat dhuha dan bacaan AlWaqiah.
Mari sama2 kita amalkan.








No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.